Skiljenämnd ska avgöra tvist om stämmobeslut

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) har idag anmält hos Riksidrottsförbundet (RF) att man påkallar ett skiljeförfarande med anledning av ett beslut på RF-stämman.

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) har idag anmält hos Riksidrottsförbundet (RF) att man påkallar ett skiljeförfarande med anledning av RF-stämmans beslut i ärende 10.23 där stämman beslutade:

Att införa ett 10 % tak avseende SF-stöd på central nivå från och med 2022, gällande såväl organisationsstöd, som inom varje verksamhetsstöd, samt att stöd till SF som överstiger 10 % fördelas till och stärker övriga SF:s organisationsstöd.

Enligt RF:s stadgar ska en tvist mellan ett specialidrottsförbund och RF avgöras genom skiljeförfarande, ärendet avgörs då av en skiljenämnd.

-        Riksidrottsstyrelsen var emot förslaget om att återinföra bidragstaket. Men en majoritet av medlemmarna röstade mot Riksidrottsstyrelsens förslag och efter Svenska Fotbollförbundets besked idag får vi ta detta vidare i ett skiljeförfarande, säger Björn Eriksson ordförande i Riksidrottsförbundet.

SvFF och RF har enats om att skiljedomen, när den så småningom meddelas, kommer att vara offentlig.

Fakta: RF-stämman är Riksidrottsförbundets högsta beslutande organ. Den hålls i maj vartannat år och består av sammanlagt 200 ombud för specialidrottsförbunden.

Björn ErikssonOrdförande Riksidrottsförbundet

Tel:070-626 46 06

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.