Skippa produktförsäkringen när du köper elektronik och vitvaror?
Många vill fynda på Black Friday och Cyber Monday. När du köper till exempel elektronik och vitvaror brukar butiken erbjuda dig en produktförsäkring. Den kan vara onödig eftersom du redan har ett bra skydd i din hemförsäkring.

Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, uppmanar konsumenter att kontrollera vilket skydd de har i sin hemförsäkring för elektronik och vitvaror innan de köper en produktförsäkring.
- Du har redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt om den innehåller ett allrisktillägg, som skyddet för oturshändelser kallas. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
Hemförsäkringar med allrisktillägg skyddar alla dina saker medan en produktförsäkring bara skyddar den enda sak som den tecknats för. Däremot kan en produktförsäkring ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls. Dessutom kan produktförsäkringsbolaget vara "snällare" i en åldersbedömning av varan.
- Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna flera produktförsäkringar. Fundera på om du verkligen behöver en sådan försäkring innan du slår till på rean, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Konsumentskydd
Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:
- Konsumentköplagen ger dig skydd
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första sex månaderna är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan. - Garantin gäller om varan går sönder
Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation. - Bankkort med allriskförsäkring
Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
Kontakter
Anna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Stulen cykel - stora skillnader i ersättning från försäkringsbolagen20.6.2022 09:24:01 CEST | Pressmeddelande
Varannan cykelägare har någon gång blivit bestulen på sin cykel. Och det är allt fler elcyklar som stjäls. Alla hemförsäkringar kan ge ersättning för stulna cyklar men de belopp som försäkringsbolagen betalar ut varierar stort.
Försäkringsexperten varnar: Husköpare missar sin undersökningsplikt13.6.2022 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Dags att köpa villa eller fritidshus? Husköpare bör inte nöja sig med säljarens besiktning och en dolda felförsäkring täcker sällan alla dolda fel. Både husköpare och säljare är ofta osäkra på vilket försäkringsskydd de har i samband med en husaffär. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå som reder ut vad som gäller.
Är barnen försäkrade efter skolavslutningen?2.6.2022 10:17:07 CEST | Pressmeddelande
Förskolans och skolans försäkring gäller bara för olycksfall och inte alltid dygnet runt eller på fritiden. Därför riskerar barn att stå utan försäkring på sommarlovet. För att ett barn ska få ersättning för sjukdomar och diagnoser så krävs en egen barnförsäkring.
Så gäller försäkringen om du missar flyget31.5.2022 11:19:08 CEST | Pressmeddelande
Reseskyddet i hemförsäkringen omfattar många händelser. Men du kan inte få ersättning från försäkringen om du missar ditt flyg på grund av långa köer till säkerhetskontrollen. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar vad som gäller.
Välj rätt bilförsäkring – Konsumenternas jämför nu 34 bilförsäkringar15.5.2022 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Dags att köpa ny bil eller skaffa ny bilförsäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå jämför 34 olika bilförsäkringar från 17 försäkringsbolag. Vår oberoende jämförelse är nu uppdaterad med de senaste villkoren och två nya försäkringsbolag, Evoli och Lin, finns med.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum