Sveriges MuseerSveriges Museer

Skissernas Museum är nominerat till Årets museum 2019

Skissernas Museum i Lund är ett av tre museer som är nominerade till utmärkelsen Årets museum. Sveriges Museer och Svenska ICOM (International Council of Museums) står bakom det prestigefyllda priset som delas ut i Östersund i april. Övriga nominerade är Härjedalens Fjällmuseum i Funäsdalen och Kvinnohistoriskt museum i Umeå.
Skissernas Museum. Foto: Johan Persson

– Med Årets museum vill vi uppmärksamma museer som är nyskapande, som har ett stort genomslag hos publiken och som bidrar till bilden av de svenska museerna som angelägna och självständiga, säger Mats Persson, generalsekreterare för Sveriges Museer.

Alla har kunnat föreslå sitt favoritmuseum till juryn som består av representanter från Sveriges Museer, Svenska ICOM och övriga kultursektorn. Bland de föreslagna kandidaterna har juryn nominerat tre finalister som man nu kommer att besöka för att få bättre inblick i deras respektive verksamheter. Juryn granskar museernas förmåga att bedriva kreativ och nytänkande verksamhet. Museets genomslag hos publiken och mervärdet för museisektorn har också stor betydelse för bedömningarna.

– De tre nominerade har visat prov på framgång i sin förmåga att lyfta viktiga och aktuella samtidsfrågor. Med sitt kvalitativa innehåll är de inspiratörer för hela Museisverige, säger Pontus Forslund som är ledamot av styrelsen för svenska ICOM.

Vinnaren av Årets museum 2019 tillkännages under Museernas Vårmöte i Östersund den 9 april. Vandringspriset, som består av en glasskulptur designad av Bertil Vallien samt ett diplom, delas ut av kulturminister Amanda Lind. Förra året utsågs Göteborgs konstmuseum till Årets museum 2018.

Juryns motivering:
Skissernas Museum visar prov på hur ett strategiskt helhetsperspektiv ser ut i teori och praktik. Med den konstnärliga processen i fokus skapas ett imponerande publikt utbud som lockar både nya och bekanta målgrupper. I utställning och pedagogiskt program adresseras flera aktuella och relevanta samtidsfrågor som makt och klimat. Museet har etablerat sig som en mötespunkt där kreativiteten får ta plats i ett socialt sammanhang.

Juryn för Årets museum
Isabella Nilsson, Ständig sekreterare i Konstakademin, styrelsen för Sveriges Museer, Pontus Forslund, Enhetschef Administration & Fastighet Sektor Museer, Göteborg, styrelsen för Svenska ICOM, Anna Hyltse, t f chef för Göteborgs konstmuseum (vinnare Årets museum 2018), Liv Ramskjaer, generalsekreterare Norges museumsförbund.

Om ICOM
International Council of Museums (ICOM) är en organisation för museer och museianställda, bildad 1946, med formell status inom UNESCO. Svenska ICOM utbyter internationella erfarenheter bidrar till att stärka museernas samhällsroll, utvecklar etikmedvetenhet i museiverksamheten och stöttar medlemmarna. Globalt organiserar ICOM mer än 35 000 medlemmar och 20 000 museer i 136 länder. Svenska ICOM-kommittén har drygt 900 individuella och institutionella medlemmar.

Skissernas Museum. Foto: Johan Persson
Mats Persson generalsekreterare Sveriges Museer. Foto: Studio Emma Svensson