SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.

Den nya gondolens 45 kilometer långa  sträckning - området Trysil Sälen Resort
Den nya gondolens 45 kilometer långa sträckning - området Trysil Sälen Resort

- SkiStar Trysil Sälen Resort blir en del av satsningen mot den utländska marknaden i samband med öppningen av Scandinavian Mountains Airport. Vi kommer nu att kunna erbjuda skidåkning i ett område som spänner över två länder, allt med en Skandinavisk inramning och med direkt närhet till en internationell flygplats, säger Jonas Bauer, destinationschef SkiStar Sälen.

Gondolbanan får namnet TrySäl Express och blir den längsta i världen i sitt slag. Med totalt 430 gondoler och en kapacitet på 24 500 personer/timme kan SkiStars gäster enkelt ta sig mellan Sälen, Trysil och Scandinavian Mountains Airport. Utöver möjligheten att åka skidor och då transportera sig mellan Sälen och Trysil så kan TrySäl Express användas som transfer till och från Scandinavian Mountains Airport. Gästerna som ankommer flygplatsen kan lämna bagaget till separat bagageservice och ta gondolen direkt ut i skidbacken.

- I samband med att Scandinavian Mountains Airport invigs öppnar även restaurang och taxfree-shop, vilka även blir tillgängliga för de som åker med TrySäl Expressen. Det blir ett spännande tillskott till Sälen och Trysils redan stora shopping- och restaurangutbud, säger Helge Bonden, destinationschef SkiStar Trysil.

Fakta Scandinavian Mountains Airport

Scandinavian Mountains Airport öppnar i december 2019 och blir Sveriges största regionala flygplats, belägen cirka 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil. Terminalen kommer att bestå av fyra stycken gater, restaurang, taxfree-shopping, biluthyrning och olika transferalternativ.

Fakta SkiStar Trysil Sälen Resort

SkiStar Trysil Sälen Resort kommer att erbjuda totalt 121 liftar, 168 skidbackar, en total pistlängd på 158 km och över 80 st. restauranger.

Den nya gondolens 45 kilometer långa  sträckning - området Trysil Sälen Resort
Den nya gondolens 45 kilometer långa sträckning - området Trysil Sälen Resort
Världens längsta gondol - TrySäl Expresslift

Attraktiv arbetsgivare för unga åker ut på rekryteringsturné19.8.2019 14:15:28 CESTPressmeddelande

Det är populärt att söka jobb i svenska och norska fjällvärlden och just nu pågår rekryteringen av vinterns nya medarbetare. Nytt för i år är att söka vinterns nya medarbetare genom att besöka utvalda städer. Det är Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Linköping, Stockholm, Gävle och Östersund som får besök av SkiStars rekryterare. Reseföretaget SkiStar har gett över 11 000 unga mellan 18 – 24 år arbete de senaste 10 åren och får varje år in tusentals nya ansökningar.

Nu lanserar SAS flyglinjer från Danmark och England till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil12.8.2019 09:15:02 CESTPressmeddelande

SAS satsar på Sveriges och Norges största skidorter Sälen och Trysil genom att redan från start i december, när nya flygplatsen invigs, lansera tre flyglinjer. Den 28 december landar de första engelsmännen på nya Scandinavian Mountains Airport och redan dagen efter anländer danskar från både Köpenhamn och Ålborg. Både den danska och engelska marknaden är viktiga och har växande positiva trender.

Nu lanceres direkte fly fra København og Aalborg med SAS til Sälen og Trysil12.8.2019 09:13:26 CESTPressmeddelande

Nu bliver det både nemmere og hurtigere at komme til Sveriges og Norges største skisportssteder, Sälen og Trysil, med direkte fly fra København og Aalborg. Adgangen til skiløb i de to lande bliver blandt de bedste i verden med blot 10 minutters transporttid til Sälens nærmest beliggende skiområde Hundfjället, og blot 40 minutter til Trysil fra den nye lufthavn Scandinavian Mountains Airport.