SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.

Den nya gondolens 45 kilometer långa  sträckning - området Trysil Sälen Resort
Den nya gondolens 45 kilometer långa sträckning - området Trysil Sälen Resort

- SkiStar Trysil Sälen Resort blir en del av satsningen mot den utländska marknaden i samband med öppningen av Scandinavian Mountains Airport. Vi kommer nu att kunna erbjuda skidåkning i ett område som spänner över två länder, allt med en Skandinavisk inramning och med direkt närhet till en internationell flygplats, säger Jonas Bauer, destinationschef SkiStar Sälen.

Gondolbanan får namnet TrySäl Express och blir den längsta i världen i sitt slag. Med totalt 430 gondoler och en kapacitet på 24 500 personer/timme kan SkiStars gäster enkelt ta sig mellan Sälen, Trysil och Scandinavian Mountains Airport. Utöver möjligheten att åka skidor och då transportera sig mellan Sälen och Trysil så kan TrySäl Express användas som transfer till och från Scandinavian Mountains Airport. Gästerna som ankommer flygplatsen kan lämna bagaget till separat bagageservice och ta gondolen direkt ut i skidbacken.

- I samband med att Scandinavian Mountains Airport invigs öppnar även restaurang och taxfree-shop, vilka även blir tillgängliga för de som åker med TrySäl Expressen. Det blir ett spännande tillskott till Sälen och Trysils redan stora shopping- och restaurangutbud, säger Helge Bonden, destinationschef SkiStar Trysil.

Fakta Scandinavian Mountains Airport

Scandinavian Mountains Airport öppnar i december 2019 och blir Sveriges största regionala flygplats, belägen cirka 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil. Terminalen kommer att bestå av fyra stycken gater, restaurang, taxfree-shopping, biluthyrning och olika transferalternativ.

Fakta SkiStar Trysil Sälen Resort

SkiStar Trysil Sälen Resort kommer att erbjuda totalt 121 liftar, 168 skidbackar, en total pistlängd på 158 km och över 80 st. restauranger.

Den nya gondolens 45 kilometer långa  sträckning - området Trysil Sälen Resort
Den nya gondolens 45 kilometer långa sträckning - området Trysil Sälen Resort
Världens längsta gondol - TrySäl Expresslift

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.