SkiStarSkiStar

SkiStar bygger världsunik lodge bestående helt av snö: SkiStar Snow Lodge

Efter en rekordvinter med ovanligt mycket snö byggs nu SkiStar Snow Lodge - ett hotell bestående av 100% snö. Hotellet byggs på toppen av Hundfjället i Sälen, i anslutning till toppstationen till den nya 8-stolsliften West Express. Hotellet är en del av utvecklingen av nya Hundfjället som ligger mindre än 10 minuter från den kommande flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

- Det här är ett viktigt steg för att utveckla SkiStar Sälen mot en internationell fjällresort och blir en förlängning av vårt populära SkiStar Lodge-koncept. Snöhotellet blir en ny unik boendeupplevelse för våra gäster med utsikt över skidområdet, fjällmiljön och den nya flygplatsen, säger Jonas Bauer destinationschef SkiStar Sälen.

Rekordvinterns snömängder möjliggör byggnationen av hotellet som påbörjas efter säsongsavslutningen. Ett 20-tal pistmaskiner kommer att flytta de närmare 90 000 m³ snö från skidbackarna upp till toppen. Den enorma mängden snö motsvarar cirka 2 250 lastbilsflak.

- Hotellet kommer att ha en unik fjällatmosfär med hög standard och smakfullt inredda hotellrum. Våra gäster kommer att kunna välja mellan allt från lyxiga snösviter till familjerum där Valle är en viktig inspiratör, säger Linda Morell PR chef SkiStar AB.

Kvällstid under vintersäsong kommer hotellet att vara belyst och kommer att kunna ses ända från toppen av Trysilfjället.

Fakta:

73 rum
250 bäddar

35 meter högt
2 restauranger
2 barer varav en ice skybar
1 Vallecafé

Öppningsdatum: 1 april 2019

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.