SkiStarSkiStar

SkiStar bygger världsunik lodge bestående helt av snö: SkiStar Snow Lodge

Efter en rekordvinter med ovanligt mycket snö byggs nu SkiStar Snow Lodge - ett hotell bestående av 100% snö. Hotellet byggs på toppen av Hundfjället i Sälen, i anslutning till toppstationen till den nya 8-stolsliften West Express. Hotellet är en del av utvecklingen av nya Hundfjället som ligger mindre än 10 minuter från den kommande flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

- Det här är ett viktigt steg för att utveckla SkiStar Sälen mot en internationell fjällresort och blir en förlängning av vårt populära SkiStar Lodge-koncept. Snöhotellet blir en ny unik boendeupplevelse för våra gäster med utsikt över skidområdet, fjällmiljön och den nya flygplatsen, säger Jonas Bauer destinationschef SkiStar Sälen.

Rekordvinterns snömängder möjliggör byggnationen av hotellet som påbörjas efter säsongsavslutningen. Ett 20-tal pistmaskiner kommer att flytta de närmare 90 000 m³ snö från skidbackarna upp till toppen. Den enorma mängden snö motsvarar cirka 2 250 lastbilsflak.

- Hotellet kommer att ha en unik fjällatmosfär med hög standard och smakfullt inredda hotellrum. Våra gäster kommer att kunna välja mellan allt från lyxiga snösviter till familjerum där Valle är en viktig inspiratör, säger Linda Morell PR chef SkiStar AB.

Kvällstid under vintersäsong kommer hotellet att vara belyst och kommer att kunna ses ända från toppen av Trysilfjället.

Fakta:

73 rum
250 bäddar

35 meter högt
2 restauranger
2 barer varav en ice skybar
1 Vallecafé

Öppningsdatum: 1 april 2019

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Stort intresse för SkiStar Vacation Club i Åre som nu erbjuder bättre sovkomfort5.10.2018 10:26Pressmeddelande

SkiStar Vacation Club startades för nio år sedan i Lindvallen och har sedan dess utvecklat ett högkvalitativt, tryggt och flexibelt andelsägande av fjällnära boenden. Nu växer SkiStar Vacation Club genom öppning av nya boendet Åre Village. I samband med öppningen erbjuds skönare sömn genom personligt anpassad sovkomfort. Intresset har varit stort redan från säljstarten av Åre Village.

BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG3.10.2018 07:54Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.