SkiStar Sälen investerar 100 miljoner i utveckling av skidområdet i Hundfjället

Utvecklingen av nya Hundfjället, som ligger mindre än 10 minuter från den kommande flygplatsen Scandinavian Mountains Airport, är ett steg mot en internationell produkt med Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift, nya nedfarter och utökade snösystem.

West Express Hundfjället öppnas 14 december 2018.

-Det här är ett viktigt steg för att utveckla SkiStar Sälen mot en internationell fjällresort. Det blir en total förändring av Hundfjällets skidområde där skidåkningen blir både tillgängligare och roligare. Den nya expressliften blir något unikt i Skandinavien och en alldeles extra upplevelse med hög komfort genom värme i säten och vindskydd samt en snygg design, säger Jonas Bauer destinationschef SkiStar Sälen.

Den nya Expressliften, West Express Hundfjället, öppnar 14 december 2018 och startar från mitten av Hundfjällstorget och går västerut upp på fjället. De tidigare långa bygelliftarna som går västerut kortas ned. Den kvarvarande sträckningen ersätts med två helt nya knappliftar för att förbättra komforten i barn- och familjeområdet vid Trollskogen som är ett av norra Europas mest populära familjeområden.

-Förutom att vi utvecklar skidåkningen så flyttar och förbättrar vi barnpassningen, Valles Snölekis, samt det mycket populära och charmiga matstället Fompes Grill. Ambitionen är att detta ska matcha vad som förväntas av en internationell fjällresort och ska passa både våra svenska men också kommande utländska gäster, avslutar Jonas Bauer.

Fakta West Express Hundfjället:

• Väder- och vindskydd på stolarna
  • Värme i sätena
  • 6 m/s – åktid 3 min 48 sek (Tidigare långliftarna ca 7-8 min)
  • Kapacitet: 2600 pers/h
  • Längd: 1366 m
  • Höjdskillnad: 229 m
  • Pininfarina design – designar åt Ferrari.
  • Investeringen uppgår till 100 miljoner inkluderande snösystem, nya nedfarter, expresslift etc
  • Öppnas 14 december 2018

Bilder nedan fria för publicering.

För mer information:

Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen, Tel. +46 70- 635 65 66

West Express Hundfjället öppnas 14 december 2018.

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Stort intresse för SkiStar Vacation Club i Åre som nu erbjuder bättre sovkomfort5.10.2018 10:26Pressmeddelande

SkiStar Vacation Club startades för nio år sedan i Lindvallen och har sedan dess utvecklat ett högkvalitativt, tryggt och flexibelt andelsägande av fjällnära boenden. Nu växer SkiStar Vacation Club genom öppning av nya boendet Åre Village. I samband med öppningen erbjuds skönare sömn genom personligt anpassad sovkomfort. Intresset har varit stort redan från säljstarten av Åre Village.

BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG3.10.2018 07:54Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.