SkiStar tar första steget mot att elektrifiera skoterflottan

Under säsongen 2019/2020 inleder SkiStar, som enda europeiska partner, ett samarbete med snöskotervärldens svar på Tesla - det kanadensiska snöskoterföretaget Taiga Motors. Inledningsvis kommer SkiStar att köpa in två eldrivna snöskotrar för testkörning under kommande vintersäsong. Faller testet väl ut kommer ytterligare ett 50 tal eldrivna snöskotrar att införskaffas i nästa steg av samarbetet. Totalt har SkiStar nära 160 snöskotrar i drift.

- Detta är ett av många initiativ vi tar för att värna vår fantastiska och unika fjällnatur. Att reducera ljudnivån och minska bensinångorna från skotrarna kommer gynna våra gäster och medarbetare samt också minska vår miljöpåverkan. Att SkiStar blir först i Europa med att köpa in eldrivna snöskotrar från Taiga Motors är ett spännande och viktigt steg för oss att bli mer klimatsmarta, säger Per Granås, driftansvarig SkiStar Sälen.

Snöskotrarna är de enda i sitt slag som serietillverkas och från grunden är byggda för att drivas av el, dvs de är inte ombyggda bensindrivna snöskotrar. De två första eldrivna skotrarna kommer att användas i SkiStars dagliga drift i Sälen.

- När jag besökte personalen på SkiStars skidorter i Sverige och Norge förra vintern imponerades jag av deras stora engagemang och hårda arbete för att skapa en vinterupplevelse i världsklass för sina gäster. SkiStar är dessutom ett företag som kan ta till sig och använda nya tekniska lösningar för att skapa verklig effekt vilket också övertygade oss om att SkiStar är rätt samarbetspartner för oss, säger Samuel Bruneau, VD Taiga Motors.

Pressbild är fri för publicering med information om nyheten.

Fakta om den eldrivna snöskotern Taiga Nomad:

Höjd: 1550 mm.

Längd: 3275 mm.

Bredd: 1150 mm.

Kapacitet/räckvidd: 100-140 km

Ungefärlig Kostnad per styck: $15,000 USD / 145,000 SEK

Resursförbrukning: mindre än 0.30 SEK per km / mindre än 30 SEK per 100 km

För mer information:

Per Granås, driftsansvarig SkiStar Sälen

E-post: per.granas@skistar.com

Vårt arbete för en mer hållbar fjällvärld

EN FIN VINTERSÄSONG BAKOM ÖKADE INTÄKTER – STOR TILLFÖRSIKT INFÖR KOMMANDE VINTER!3.10.2019 08:14:32 CESTPressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Vi har lagt ytterligare ett riktigt bra verksamhetsår bakom oss. Vid jämförelse mot föregående år är det värt att understryka att fjolåret bjöd på fantastiska väderförutsättningar som medförde att vi ökade antalet skiddagar med hela 7,5 procent. I ljuset av detta är vi mycket nöjda även med årets resultat!

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.