SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

– Vårt mål är att ständigt utveckla SkiStar Winter Games och erbjuda barn och ungdomar vinterupplevelser i världsklass där vi inspirerar till alpin utförsåkning både i och utanför tävlingsarenan. Här ska alla deltagare känna skidglädje och gemenskap oavsett ålder eller resultat. Redan förra året lanserade vi ”Yoggi Yalla Poolrace” som blev en succé. Det känns kul att fortsätta utveckla evenemanget och presentera två helt nya aktiviteter som på lördagen får avsluta vinterns stora skidfest SkiStar Winter Games Sälen, säger Fredrik Rydén, försäljning- och marknadsansvarig SkiStar Sälen.

Slalomtävlingarna Ski Funtastic under SkiStar Winter Games i Sälen har lång tradition, de första tjejslalomtävlingarna ”Snödroppen” och ”Lady Lange” arrangerades redan tidigt 1980-tal av Malungs Slalomklubb. Tävlingen fick senare namnet ”Miss Rossignol” där flera av våra svenska stjärnor som Ylva Nowén, Anja Pärson, Jessica Lindell Vikarby, Maria Pietilä Holmner och Frida Hansdotter deltagit.

Under åren har eventet utvecklas och under mitten av 2000-talet fick även killarna sina egna tävlingar. I dag är SkiStar Winter Games i Sälen en mötesplats för alla som älskar alpin skidåkning, helgen kryddas med att man träffar och åker skidor med stjärnorna i det svenska alpina landslaget. Målsättningen är att tillsammans med Skistar, Malungs SLK och Sälens IF erbjuda en stor skidfest där barn och ungdomar tävlar sida vid sida med sina idoler, i en arena så lik en världscuptävling som möjligt. Tävlingarna kan även ses via live-streams.

– Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Skistar, Malungs SLK och Sälens IF kan utveckla Skistar Winter Games med en lagparallell där ungdomarna får möjlighet att tävla tillsammans med sina idoler. Vi hoppas att det kommer bli ett härligt minne för dem att ta med sig som kommer inspirera till fortsatt skidglädje, säger Olle Danielsson, nationell chef.

Program SkiStar Winter Games Sälen 2019:

Tisdag och onsdag 9-10 april

• Miss och Mr. Ski Funtastic FIS GS (FIS H17-)
  • SM i Storslalom

Torsdag 11 april

• Frukostskidåkning med Alpina landslaget
  • Mr. Ski Funtastic (INT FIS H17-, H13-14, H15-16)
  • Ski Funtastic JR GS (Youth D11-12, D13-14, D15-16)

Fredag 12 april

• Frukostskidåkning med Alpina landslaget
  • Miss Ski Funtastic (INT FIS D17-, D13-14, D15-16)
  • Ski Funtastic JR GS (Youth H11-12, H13-14, H15-16)

Lördag 14 april

• Sälenparallellen, en lagparallell där ungdomarna ställer upp i lag om fem åkare och där landslagsåkarna kommer ingå i lagen från åttondelsfinalerna.
  • Yoggi Yalla Poolrace
  • Utomhus-afterski
  • SkiStar Winter Games Party med prisutdelningar

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.