SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

Många spännande nyheter för barnfamiljerna står i fokus.

-Vi ser verkligen fram emot att välkomna gästerna till årets vintersäsong och hoppas att de ska uppskatta utvecklingen som har skett på våra skidorter. Det känns också fantastiskt att vi nu kan erbjuda möjligheten att flyga till våra populära orter Sälen och Trysil. Dessutom kommer gästerna uppleva allt från nya boenden, mer upplevelser tillsammans med snögubben Valle och roligare skidåkning, säger Linda Morell, PR-chef SkiStar.

Åre: Mer snö samt variation och internationell prägel på restaurangutbudet

Skidåkningen i Åre fortsätter att utvecklas genom en satsning på ett helautomatiskt snösystem kring Åreleden (47) som binder ihop VM8:an och VM6:ans skidområden.

Alla barnfamiljer kommer att få chans att lära känna snögubben Valle på nytt sätt när det som tidigare varit Valles Gruvgång byggs om till Valles Tidsresa. Genom Tidsresan får barn och föräldrar möjlighet att uppleva alla fantastiska platser Valle har varit på i sitt liv.

Den redan mycket starka restaurangscenen i Åre kompletteras denna säsong med flera nytillskott. Restaurang Boquerian, den populära Stockholmskrogen som erbjuder spanska delikatesser i saluhallsatmosfär, öppnar till vintern. Även APO, Asian Post Office, etablerar sig i Åre och kommer att servera sina gäster mat och dryck med influenser från det asiatiska köket. Pinchos öppnar på torget i Åre och utvecklar även ett nytt boendekoncept med hotell. Dessutom kommer Supper, som serverar mat med influenser från Latinamerika, att flytta till nya lokaler och dubbla sin kapacitet.

Sälen: invigning av den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil, bättre åkning och fler attraktiva boenden

Säsongens största nyhet är naturligtvis att Scandinavian Mountains Airport invigs i december 2019. Då börjar BRA och SAS trafikera den nya flygplatsen med just nu totalt 15 möjliga flygvägar från Sverige, Danmark, England och Finland. Transfertiden är kort, 10-15 minuter till Hundfjället-Tandådalen, Högfjället 20 minuter och till Lindvallen 25 minuter, vilket gör att man på bara några timmar kan stå redo på skidorna i backen.

Sälen kommer denna säsong att erbjuda mer och bättre skidåkning. En tredje Fun Ride flyttar in i östra Tandådalen. I Lindvallen satsas på ny belysning vilket ger bättre kvällsskidåkning. Större och smidigare parkeringar byggs dessutom för att familjer enkelt ska kunna ta sig till och från pisterna.

Boendealternativen kommer att bli fler denna säsong. I Tandådalen och Hundfjället byggs Ski Apartments – 38 färdiga lägenheter med avskilt men ändå bästa Ski-in-Ski-out-läge. Vid Tandådalstorget fortsätter utbyggnaden av det populära boendeområdet Solbacken. I Lindvallen byggs nya Timmerby Village vid Söderåstorget - ett helt nytt boendeområde med 50-talet hus placerade Ski-in-Ski-out. Dessutom står 12 lägenheter klara i boendeområdet Fjällgläntan, längst upp i Trollbäcken.

Vemdalen: ny Valle-scen och fler boenden i bästa läge

Årets vintersäsong i Vemdalen erbjuder flera nyheter för barnfamiljerna. En helt ny Valle-scen byggs i Björnrike och Valles stuga, som hade smygpremiär i fjol, håller i år öppet hela vintern. Barnfamiljernas favoritbacke Pers kommer att breddas och skidvägen mellan Björnvallen och Blästervallen utvecklas så att det blir både säkrare och ökar tillgängligheten i området kring Björnvallen och Björnrike torg.

Vemdalen stärker också sitt boendeutbud. Hotell Klövsjöfjäll bygger ut med fler rum och faciliteter som gör skidresan till Klövsjö än mer komplett. I Vemdalsskalet byggs tio nya lägenheter på Klockarfjället, precis i anslutning till stolliften Väst Express. De nya området Högåsvillorna som ligger nära barnområdet kommer också att öppnas i vinter. I Björnrike byggs Black Timber Lodge – fyra nya parhus som ligger mitt i Björnrikes skidområde.

Trysil: nya nedfarter och förstärkt snöproduktion för en högklassig skidupplevelse

Denna vintersäsong kommer Trysils välpreparerade pister att bli ännu bättre när nedfarter breddas och snöproduktionen förstärks. Ett nytt snösystem, som sträcker sig från toppen av Backe 13 till liften T1 Liekspressen, gör att den 2400 meter långa nedfarten blir ännu bättre. Även favoritbackarna 15 och 19 breddas i vissa partier för ett ökat svängrum.

Trysil får också ett förstärkt restaurangutbud när Restaurang Skipaviljongen rivs och ersätts med den nya restaurangen Restaurant Fjellroa, Fjellroa är mer än dubbelt så stor och drivs av en ny krögare.

Säsongens största nyhet är naturligtvis att Scandinavian Mountains Airport invigs i december 2019. Då börjar BRA och SAS trafikera den nya flygplatsen med just nu totalt 15 möjliga flygvägar från Sverige, Danmark, England och Finland. Med en transfer på 40 minuter blir den totala restiden till Trysil enklare och kortare för långväga gäster.

Hemsedal: nytt hotell, fler nedfarter och utveckling av Valleskogen

Hemsedal bjuder på många spännande nyheter denna säsong. I Totteskogen byggs det nya hotellet FÝRI Resort of Hemsedal. Med skidbacken precis utanför dörren, gångavstånd till Hemsedal centrum, storslagen utsikt över fjället blir det nya hotellet ett starkt tillskott i Hemsedals boendeutbud.

Den nya liften Totteskogsheisen kommer knyta samman stugområdet Totteskogen och det nya hotellet med skidområdet vilket gör det enklare att ta sig runt i systemet. Dessutom byggs det två nya nedfarter så att alla skidälskare har ännu mer rolig skidåkning att välja på.

Även våra yngre gäster har något att se fram emot i vinter när den populära Valleskogen och barnområdet uppgraderas med nytt ljus, ljud och effekter.

St Johann in Tirol: äventyrlig skidåkning och nya konferensmöjligheter

Till årets vintersäsong fortsätter utvecklingen kring aktiviteter, framförallt för familj och barn när succén SkiStar Fun Ride och Valles Fun Ride öppnas. I den skicross-inspirerade SkiStar Fun Ride hittar den äventyrlige skidåkaren velodromkurvor, terrängvågor, enklare boxar och hopp. För de lite mindre skidåkarna öppnar Valles Fun Ride med terrängvågor och figurer med snögubben Valle. Nytt för i år är även morgonskidåkning från 06.59.

En annan nyhet är möjligheten att åka på skidkonferens till St. Johann och blanda produktiva möten med fysisk aktivitet i fantastisk alpmiljö. SkiStar Business välkomnar såväl må grupper som hela organisationer hjälper dem att utforma ett skräddarsytt konferensupplägg.

Många spännande nyheter för barnfamiljerna står i fokus.
Terminalbyggnaden som är 9 500 kvm har fyra gater och innehåller bl.a. café, taxfreebutik och shop.
I Totteskogen byggs det nya hotellet FÝRI Resort of Hemsedal.
FÝRI Resort of Hemsedal.
Framtida nyheten SkiStar Lodge Hundfjället
Klövsjö Hotell utvecklas
SkiStars eldrivna skotrar

EN FIN VINTERSÄSONG BAKOM ÖKADE INTÄKTER – STOR TILLFÖRSIKT INFÖR KOMMANDE VINTER!3.10.2019 08:14:32 CESTPressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Vi har lagt ytterligare ett riktigt bra verksamhetsår bakom oss. Vid jämförelse mot föregående år är det värt att understryka att fjolåret bjöd på fantastiska väderförutsättningar som medförde att vi ökade antalet skiddagar med hela 7,5 procent. I ljuset av detta är vi mycket nöjda även med årets resultat!

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre6.9.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.