SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.

– Det ska bli väldigt spännande att lyfta skidåkningen i Hundfjället-Sälen till nästa nivå. Ett viktigt steg är den nya expressliften och moderniseringen av skidområdet som sker redan nu till vintern. Nästa steg är den nya internationella flygplatsen bara 10 minuter från Hundfjället och 40 minuter från Trysil, som kommer att göra resan enklare för både svenska och internationella gäster. Med förbättrade pister, en modern expresslift och nya SkiStar Lodge Hundfjället kommer Sälen att nå en väldigt hög internationell standard och bli helt unikt med en internationell flygplats i sin direkta närhet, säger Linda Morell, PR-chef på SkiStar.

I vår är det byggstart för SkiStar Lodge Hundfjället, ett boendekoncept med 800 bäddar, restaurang och loungebar mitt på Hundfjällstorget. Lodgen kommer att ha tio minuters resväg till Scandinavian Mountains Airport som öppnar nästa år. Redan i vinter är det premiär för expressliften West Express i Hundfjället-Sälen, där uppvärmda säten och väderskydd ser till att vägen till toppen blir både bekväm och snabb.

Även i Åre står farten i fokus – den 5–17 februari är det dags för alpina världsmästerskapen, och med SkiStar som officiell titelsponsor kommer samtliga besökare med giltigt SkiPass att få fri entré till tävlingarna.

– Vi ser fram emot att kunna ge våra gäster i Åre möjlighet att se världens bästa skidåkare göra upp i pisten. Att Åre får arrangera VM för tredje gången är en tydlig bekräftelse på att skidåkningen håller internationell toppklass, säger Linda Morell.

Även för familjens yngre medlemmar händer det mycket i vinter. Bland annat är det premiär för nya barnbackar i Trysil samt Hemsedal och ett skidområde med lekland i Vemdalen. Barnens favorit Valle fortsätter med sin populära skidskola, och flyttar även in på Holiday Club i Åre där han inspirerar till rörelse genom att låta barn testa yoga efter en dag i skidbacken. Valle lanserar ett helt nytt spel i sin app, ger ut en helt ny bok och är som vanligt redo för skidåkning och kramkalas.

Fakta: Här är fler vinternyheter på SkiStars orter

Hemsedal: Äventyrsskidområdet, inriktat på hela familjen, SkiStar Fun Ride utvecklas – fjolårssuccén får fler element och ljud för en ännu bättre skidupplevelse. Även barnområdet utvecklas med ny barnlift och nya barnbackar.

Sälen: I Hundfjället öppnar en expresslift 14 december. Med kort åktid, väder- och vindskydd samt åtta uppvärmda säten blir det den modernaste liften i Skandinavien. Förutom det byggs fler boenden i Sälen och en helt ny SkiStar Fun Ride öppnas i Hundfjället.

Trysil: Skidområdet Skihytta utvecklas med en ny barnlift och två nya barnbackar med roliga Valle-element. Även här blir förra årets succé-nyhet SkiStar Fun Ride ännu bättre.

Vemdalen: Barnen står i fokus för årets nyheter. I Storhogna öppnar ett nytt barnskidområde med rullband och lekland, och i Björnvallen byggs Valles barnpassning som öppnar lagom till sportlovet.

Åre: Åre står värd för alpina världsmästerskapen som äger rum 5–17 februari 2019. Ett giltigt säsongskort gäller som entré till tävlingarna där barnens favorit Valle kommer att vara VM´s officiella maskot. Här öppnas barnpassningsfaciliteter i en helt ny SkiStarshop som slår upp portarna i familjområdet Björnen.

St. Johann in Tirol: Förra vintern slog skidorten rekord vad gäller nyheter. Med en helt ny gondol och expresslift samt flertalet nya bokningsbara boenden och Valle lanserade sin egen skidskola. Inför vintern fortsätter finjusteringar.

Hammarbybacken: Återigen står Hammarbybacken värd för världscuptävling i parallellslalom. I år går skidfesten av stapeln den 19 februari.

För mer information: Linda Morell, PR-chef SkiStar, 076–118 60 02, linda.morell@skistar.com.

Pressbilder för fri publicering

Här finns mer utförlig information om nyheterna per skidort;

Åre: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-are/

Vemdalen: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-vemdalen/

Sälen: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-salen/

Hemsedal: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-hemsedal/

Trysil: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-trysil/

St. Johann: https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/st-johann/

Fler bilder fria för publicering: https://www.flickr.com/photos/skistar/albums

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Stenmark, Pärson & Aamodt m. fl. spred skidglädje i Åre13.2.2019 21:11:38Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar är titelsponsor för alpina VM i Åre och har med sitt sponsorskap en målsättning att sprida skidglädje och inspirera till skidåkning. Mitt under skidfesten i Åre spreds extra mycket skidglädje då tävlingen SkiStar Invitational genomfördes i VM-arenan. I en unik parallellslalomtävling tävlade några av världens mest kända skidlegendarer. Tävlingen arrangerades genom ett unikt samarbete med Thomas Fogdös stiftelse Active Life Foundation och Right to Play.

En vecka kvar tills invigningen av alpina VM i Åre 2019 - Information om SkiStars Press Service28.1.2019 16:10:13Pressinbjudan

Nedräkningen har startat på allvar och snart dras världens fokus mot Åre och Sverige för alpina VM 2019. SkiStar är stolt presenting partner för det prestigefyllda världsmästerskapet som för tredje gången går av stapeln i Åre. Skidvärlden blickar mot SkiStars internationellt kända Åre i Sverige från 4 till 17 februari, då FIS World Ski Championships pågår i denna lilla världskända by som blir till ett alpint nav med 600 tv-timmar planerade för 700 miljoner tittare världen över. I mitten av National Arenan på officiella mediecentret har SkiStar en press service disk.

10 days until the Alpine World Championship in Åre - Information about SkiStar´s press service25.1.2019 16:07:33Pressinbjudan

THE COUNTDOWN BEGINS AS THE EYES OF THE WORLD FOCUS ON ÅRE, SWEDEN FOR THE FIS ALPINE WORLD SKI CHAMPIONSHIPS. SkiStar is the host and proud presenting partner of the prestigious FIS Alpine World Ski Championships at its flagship resort Åre. The world of skiing will turn its gaze to SkiStar’s flagship resort of Åre in Sweden from 4th – 17th February, as the FIS Alpine World Ski Championships get underway at this dynamic alpine hub, with 600 television hours scheduled for 700 million viewers. At the heart of the National Arena, SkiStar will have a press service desk at the media center.

Succé för familjeveckor mellan skolloven – ökning med 10 % fler skidskolebarn24.1.2019 06:50:00Pressmeddelande

Barnfamiljers intresse för skidresor mellan skolloven växer – antalet skidskolebarn under Valles familjeveckor ökar och intresset för att boka vårvinterveckor blir bara större. Inbokade skidskolebarn är just nu 10 %* fler än under föregående års familjeveckor med Valle. Förra året testades även Valles vårvinterveckor med gratis skidskola och skidhyra till förskolebarn och det blev populärt. Nu 2019 finns flera veckor att välja bland i mars-april.

SkiStar utvecklar handelsområde i Lindvallen, Sälen, där ICA etablerar ICA Supermarket21.12.2018 08:18:59Pressmeddelande

Utvecklingen av SkiStar Sälen som en ”Internationell Fjällresort”, från Hundfjället i väster till Lindvallen i öster, tar nästa steg genom ett nytt handelsområde i direkt anslutning till Fjällvägen vid Circle-K i Lindvallen. Handelsområdet innehåller tre fastigheter om totalt 10.000 kvm, varav en fastighet om ca 3.500 kvm har förvärvats av ICA Fastigheter som kommer att bygga en ICA Supermarket.