SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.

– Det ska bli väldigt spännande att lyfta skidåkningen i Hundfjället-Sälen till nästa nivå. Ett viktigt steg är den nya expressliften och moderniseringen av skidområdet som sker redan nu till vintern. Nästa steg är den nya internationella flygplatsen bara 10 minuter från Hundfjället och 40 minuter från Trysil, som kommer att göra resan enklare för både svenska och internationella gäster. Med förbättrade pister, en modern expresslift och nya SkiStar Lodge Hundfjället kommer Sälen att nå en väldigt hög internationell standard och bli helt unikt med en internationell flygplats i sin direkta närhet, säger Linda Morell, PR-chef på SkiStar.

I vår är det byggstart för SkiStar Lodge Hundfjället, ett boendekoncept med 800 bäddar, restaurang och loungebar mitt på Hundfjällstorget. Lodgen kommer att ha tio minuters resväg till Scandinavian Mountains Airport som öppnar nästa år. Redan i vinter är det premiär för expressliften West Express i Hundfjället-Sälen, där uppvärmda säten och väderskydd ser till att vägen till toppen blir både bekväm och snabb.

Även i Åre står farten i fokus – den 5–17 februari är det dags för alpina världsmästerskapen, och med SkiStar som officiell titelsponsor kommer samtliga besökare med giltigt SkiPass att få fri entré till tävlingarna.

– Vi ser fram emot att kunna ge våra gäster i Åre möjlighet att se världens bästa skidåkare göra upp i pisten. Att Åre får arrangera VM för tredje gången är en tydlig bekräftelse på att skidåkningen håller internationell toppklass, säger Linda Morell.

Även för familjens yngre medlemmar händer det mycket i vinter. Bland annat är det premiär för nya barnbackar i Trysil samt Hemsedal och ett skidområde med lekland i Vemdalen. Barnens favorit Valle fortsätter med sin populära skidskola, och flyttar även in på Holiday Club i Åre där han inspirerar till rörelse genom att låta barn testa yoga efter en dag i skidbacken. Valle lanserar ett helt nytt spel i sin app, ger ut en helt ny bok och är som vanligt redo för skidåkning och kramkalas.

Fakta: Här är fler vinternyheter på SkiStars orter

Hemsedal: Äventyrsskidområdet, inriktat på hela familjen, SkiStar Fun Ride utvecklas – fjolårssuccén får fler element och ljud för en ännu bättre skidupplevelse. Även barnområdet utvecklas med ny barnlift och nya barnbackar.

Sälen: I Hundfjället öppnar en expresslift 14 december. Med kort åktid, väder- och vindskydd samt åtta uppvärmda säten blir det den modernaste liften i Skandinavien. Förutom det byggs fler boenden i Sälen och en helt ny SkiStar Fun Ride öppnas i Hundfjället.

Trysil: Skidområdet Skihytta utvecklas med en ny barnlift och två nya barnbackar med roliga Valle-element. Även här blir förra årets succé-nyhet SkiStar Fun Ride ännu bättre.

Vemdalen: Barnen står i fokus för årets nyheter. I Storhogna öppnar ett nytt barnskidområde med rullband och lekland, och i Björnvallen byggs Valles barnpassning som öppnar lagom till sportlovet.

Åre: Åre står värd för alpina världsmästerskapen som äger rum 5–17 februari 2019. Ett giltigt säsongskort gäller som entré till tävlingarna där barnens favorit Valle kommer att vara VM´s officiella maskot. Här öppnas barnpassningsfaciliteter i en helt ny SkiStarshop som slår upp portarna i familjområdet Björnen.

St. Johann in Tirol: Förra vintern slog skidorten rekord vad gäller nyheter. Med en helt ny gondol och expresslift samt flertalet nya bokningsbara boenden och Valle lanserade sin egen skidskola. Inför vintern fortsätter finjusteringar.

Hammarbybacken: Återigen står Hammarbybacken värd för världscuptävling i parallellslalom. I år går skidfesten av stapeln den 19 februari.

För mer information: Linda Morell, PR-chef SkiStar, 076–118 60 02, linda.morell@skistar.com.

Pressbilder för fri publicering

Här finns mer utförlig information om nyheterna per skidort;

Åre: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-are/

Vemdalen: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-vemdalen/

Sälen: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-salen/

Hemsedal: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-hemsedal/

Trysil: https://www.skistar.com/sv/inspiration/nyheter/vinterns-nyheter-i-trysil/

St. Johann: https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/st-johann/

Fler bilder fria för publicering: https://www.flickr.com/photos/skistar/albums

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

Attraktiv arbetsgivare för unga5.9.2018 09:00Pressmeddelande

Det är populärt att söka jobb i fjällvärlden trots stark arbetsmarknad och mindre årskullar. Reseföretaget SkiStar får varje år in tusentals nya ansökningar till sina Skandinaviska skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. I år sökte nära 3 000 personer under ansökningsperioden 1 augusti till 1 september. I likhet med tidigare år är de flesta sökande under 26 år. Åre, arrangör för alpina VM 2019, är mest populär av SkiStars skidorter.

En fantastisk vintersäsong bakom ökade intäkter och rekordresultat för niomånadersperioden20.6.2018 07:51Pressmeddelande

- Med vintern bakom oss kan vi än en gång presentera det bästa niomånadersresultatet i SkiStars historia. När vi summerar säsongen har vi på alla våra destinationer kunnat erbjuda våra gäster en fantastisk skidåkning från uppstart i december fram till säsongsslut, säger SkiStars VD Mats Årjes. VD Mats Årjes fortsätter; Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner vilket är över 7 procent bättre än föregående år. Den ökade gästvolymen är huvudanledningen till det förbättrade resultatet. Inte bara våra lovperioder utan även fokusområden som Valles Vinterveckor i januari samt konferensverksamheten SkiStar Business visar fortsatt tillväxt. Reavinsterna från våra exploateringsprojekt är 21 MSEK lägre än föregående år men ska ses i ljuset av att affärerna är relativt oregelbundna i tid. Vi ser ingen avmattning i intresset från företag och privatpersoner att investera i boenden på destinationer där vi är verksamma. Bokade objektsdygn

SkiStars framgångsrika barnkoncept flyttar in på Holiday Club i Åre31.5.2018 09:00Pressmeddelande

Skidreseföretagets barnkoncept med Snögubben Valle har charmat många barn och föräldrar runt om på SkiStars skidorter sedan 2013. Snart flyttar Valle in på familjeanläggningen Holiday Club i Åre som med det stärker och utvecklar sitt utbud till barnfamiljer. - Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med SkiStars barnkoncept och genom det stoltsera med högkvalitativa upplevelser för våra familjegäster. Valle står för en aktiv livsstil och en sund värdegrund kopplat till mat vilket passar oss perfekt, säger Pernilla Gravenfors VD på Holiday Club i Åre. Barnkonceptet smygstartar redan nu i sommar under Holiday Clubs familjeveckor. Lagom till höstlovet växlas aktivitetsutbudet upp med Valle. Med start vintern 18/19 finns ett anpassat aktivitetsprogram med Valle samt Valles barnbuffé och menyer som inspirerar barn till att äta varierat och hälsosamt. Ett tacksamt koncept för föräldrar som slipper tjata på sina barn under semestern. - Det passar oss oerhört bra med Holiday Club som samarbets