ŠKODA återupptar produktionen efter uppehåll

Under morgonen den 27 april 2020 klockan 06:00 återupptogs ŠKODAs produktion efter 39 dagars uppehåll vid tre tjeckiska fabriker i Mladá Boleslav, Kvasiny and Vrchlabí. Flertalet nya säkerhets- och hygienåtgärder har vidtagits för att skydda personalens hälsa och minimera risken för smittspridning.

ŠKODA AUTO stängde produktionen i sina tjeckiska fabriker den 18 mars för att förhindra spridning av coronaviruset. 39 dagar efter den tillfälliga stängningen av anläggningarna har produktionen nu återupptagits. Beslutet om att återuppta produktionen togs i samråd med KOVO.

För att skydda personal som är tillbaka i arbetet har företaget tagit fram en heltäckande uppsättning skyddsutrustning så som ansiktsmasker och andsningsskydd. All personal förses med desinfektionsmedel och affischer uppsatta i lokalerna påminner företagets anställda om allmänna försiktighetsåtgärder som exempelvis att hålla avstånd från andra, avstå från att skaka hand, regelbundet tvätta eller desinficera händerna och hosta i armvecket, dessutom utförs slumpmässiga temperaturkontroller.

Produktionen återupptas i flera steg utifrån en noggrann plan och det kommer dröja ett par veckor innan produktionen är fullt bemannad igen. Uppstarten påverkar framföallt de produktionsanställda och stor del av företagets tjänstemän arbetar fortfarande hemifrån.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODAs elektriska SUV ENYAQ iV - här är första detaljerna7.5.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Emotionell, effektiv och elektrisk. Med nya ŠKODA ENYAQ iV tar den tjeckiska biltillverkaren ett viktigt kliv framåt i den elektrifierade resan om påbörjats tidigare. Denna SUV är den första serietillverkade ŠKODA-modell som baserats på Volkswagen-koncernens gemensamma elbilsplattform ”MEB”. I Sverige kommer bilen lanseras med 2 batteristorlekar och 4 effektvarianter att välja mellan. ENYAQ iV kommer att byggas vid ŠKODAs huvudfabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien.