ŠKODA AUTO inför ett tillfälligt produktionsuppehåll i fabrikerna i Tjeckien på grund av Coronakrisen

Anläggningarna Mladá Boleslav, Kvasiny och Vrchlabí stängdes under onsdagen den 18 mars 2020 i två veckor framåt på grund av den rådande situationen och spridningen av Coronaviruset.

På grund av Coronaviruspandemin och i samråd med Volkswagen Group stoppade ŠKODA AUTO produktionen i sina tjeckiska anläggningar i Mladá Boleslav, Kvasiny och Vrchlabí klockan 22:00 i går kväll den 18 mars. Fabrikerna stängs drygt två veckor framåt och planeras att öppnas igen den 6 april. Beroende på pandemins utveckling kan produktionsuppehållet förlängas.

På ŠKODAs huvudkontor i Tjeckien har tre fall av Coronavirus bekräftats. Arbetsplatserna har desinficerats noggrant för att förhindra att viruset sprider sig ytterligare. De anställda som drabbats av smittan har nu ett stabilt hälsotillstånd och som en försiktighetsåtgärd är de medarbetare som varit i kontakt med dessa hemma i karantän. ŠKODA AUTO tar stort ansvar för sina anställda, kunder, leverantörer och försäljningsorganisationer. Styrelsen beslöt därför att stänga de tre anläggningarna i Tjeckien. Alla anställda kommer att erhålla 70 procent av sin genomsnittliga lön i början av produktionsstoppet (18 till 29 mars 2020) och 75 procent från 30 mars till 5 april 2020.

ŠKODA kommer initialt att finansiera konsekvenserna av denna situation med egna resurser. Företagets främsta mål är att behålla alla anställda under denna tid.

För att skydda sina anställda inom Volkswagen Group Sverige har flertalet restriktioner och rekommendationer införts för bland annat resor i tjänsten. Anställda arbetar just nu i största möjliga mån hemifrån om möjligt och planerade möten hålls främst via Skype för att minska risken för smittspridning.Verksamheten för märkenas återförsäljare på utbildningscentret i Södertälje har också stängts ned under en period.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.