ŠKODA CITIGO med uppdaterad front och interiör

- Uppdaterad design: ny motorhuv, grill, stötfångare och dimljus - Interiör med nytt mediasystem - Ännu fler Simply Clever-lösningar i nya CITIGO - Två trecylindriga bensinmotorer och en för gasdrif - Premiär på bilsalongen i Genève i mars I mars presenteras nya ŠKODA CITIGO med uppdateringar såväl interiört som exteriört. Ny motorhuv, ny stötfångare, grill och dimljus ger CITIGO en ny look samtidigt som de inuti bilen upplever ett helt nytt mediasystem som arbetar tillsammans med förarens smartphone. Trots CITIGOs kompakta mått är rymligheten stor och säkerheten hög – och motorerna effektiva.

Nya ŠKODA CITIGO växer med 3,4 centimeter, men totallängden är fortfarande kompakta 359,7 centimeter. Tack var den utsträckta hjulbasen på 242 centimeter är kupén rymlig och uppträdandet på vägen mycket stabilt. Med de fyra sittplatserna intakt rymmer CITIGO 251 liter bagage och med baksätet fällt går det in imponerande 951 liter – en av de bästa siffrorna i klassen!

Trots att ŠKODA CITIGO är en bil perfekt för stadskörning med sina kompakta mått men rymliga kupé fungerar den lika bra på långfärd med god komfort och hög säkerhet. Autobroms-systemet City Safe Drive bromsar automatiskt bilen om föraren inte hinner reagera på något oförutsett framför bilen i hastigheter mellan 5 och 30 km/h.

Med ny motorhuv, ny stötfångare, grill och uppdaterade dimljus får CITIGO en fräsch och ung look. Strålkastarna fram har dessutom LED-varselljus och dimljusen kan fungera som kurvljus. Nyutvecklade 15-tums lättmetallfälgar i silver och antracit-färg bidrar ytterligare till den nya stilen. Som tillval finns dessutom ett färgpaket med tak och backspegelhus lackerade i vitt eller svart.

Interiört har CITIGO länge utmärkt sig med en tydlig och användarvänlig interiör, och efter uppdateringen är den ännu mer ombonad och ergonomisk. Instrumentklustret med hastighetsmätare, varvräknare och bränslenivåmätare kommer i ny design och finns tillgänglig i två olika versioner. Sätena med inbyggt nackskydd ger bra stöd även under långresor och klimatanläggning finns för behaglig temperatur.

Den nya generationens Blues och Swing-mediasystem ger nya möjligheter för uppkoppling och underhållning. Genom att ansluta en smartphone med appen Move&Fun till den inbyggda hållaren på mittkonsolen aktiveras mediasystemet fullt ut och föraren får enkel tillgång till såväl handsfree-funktion som färddator och mediafiler direkt i mobiltelefonen.

Självklart är nya CITIGO också begåvad med smarta Simply Clever-lösningar; bland annat ett paraply placerat under passagerarsätet, mängder av förvaringsfack för prylar och flaskor samt en krok på handskfacket för att hänga påsar.

CITIGO finns tillgänglig med tre motorer, två med bensindrift och en utvecklad för gas. Samtliga har 1,0 liters cylindervolym och driver på framhjulen, men trots den nätta storleken levererar motorerna kraft med högt vridmoment och har låg ljudnivå.
- 1,0 MPI med 60 hästkrafter: 4,1 l/100 km i blandad körning enligt EU-cykeln.
- 1,0 MPI med 75 hästkrafter: 4,1 l/100 km i blandad körning enligt EU-cykeln.
- 1,0 C-TEC CNG med 68 hästkrafter: 4,5 m3 gas per 100 km enligt EU-cykeln.

Nya CITIGO debuterar på bilsalongen i Genève i mars 2017

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

SKODA CITIGO

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.