ŠKODA ENYAQ iV - ”Årets smartaste bilköp 2021” och finalist i ”Car of the year 2022”

ŠKODA ENYAQ iV fortsätter att kamma hem fina utmärkelser. Nu har ENYAQ iV belönats med utmärkelsen ”Årets smartaste bilköp 2021” av Riksförbundet M. Dessutom är ENYAQ iV en av sju finalister i ”Car of the year 2022”.

Riksförbundet M Sverige har utsett ŠKODA ENYAQ iV till den mest kompletta elbilen för familjen i dag. De motiverar att ŠKODA ENYAQ iV är en helt utsläppsfri elbil med lång räckvidd, generösa utrymmen, smarta och lättanvända funktioner samt högsta säkerhet. Interiören kombinerar toppmodern teknik med en logisk och användarvänlig förarmiljö. Standardutrustningen är hög och ENYAQ iV har både generöst med säkerhetsfunktioner och smarta lösningar för att förenkla vardagen.

– ŠKODA ENYAQ iV är en rymlig, säker och bekväm elbil som gör övergången till elektrifierat både rolig och enkel för familjen. Den är en trygg investering för en utsläppsfri framtida mobilitet, skriver Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Under året har ŠKODA ENYAQ iV belönats med tre prestigefulla utmärkelser:

• Årets miljöbästa bil, av organisationen Gröna Bilister.
  • Årets familjebil, av tidningen Motorföraren.
  • Årets smartaste bilköp, av Riksförbundet M Sverige.

Utöver ovan nämnda fina utmärkelser har ENYAQ iV blivit framröstad till en av sju finalister i ”Car of the year 2022” som avgörs i februari nästa år. Vinnaren utses av en jury bestående av 61 erfarna motorjournalister från hela Europa.

Läs mer om alla ŠKODA ENYAQ iV testvinster här.

› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.

› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.

› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.

› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.

› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.

› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV – första bilderna och pris i Sverige1.2.2022 13:59:24 CET | Pressmeddelande

Äntligen är ŠKODAs främsta modellnyhet 2022 här – ENYAQ COUPÉ iV! Uppföljaren till ŠKODAs framgångsrika ENYAQ iV är denna elektriska och sportiga SUV som visades för första gången måndagen den 31 januari via en livesänd världspremiär från Prag. ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV kommer också i RS-utförande för en ännu sportigare känsla och mer körglädje. ENYAQ COUPÉ RS iV kommer att lanseras först och ENYAQ COUPÉ iV lanseras efter sommaren 2022.