ŠKODA ENYAQ: Namnet på ŠKODAs första helelektriska SUV

ŠKODA ENYAQ är namnet på ŠKODAs första elektriska SUV. ENYAQ härstammar från det irländska namnet Enya, vilket betyder livskälla. Med nya ENYAQ tar den tjeckiska biltillverkaren ytterligare ett steg in i den nya eran av elektromobilitet 2020.

Namnet ŠKODA ENYAQ kommer från det irländska namnet 'Enya', vilket betyder 'livskälla' som i sin tur kommer från irländska gäliska ordet 'Eithne', vilket betyder 'essens' eller 'ande'. Livets källa symboliserar biltillverkarens inträde i den nya eran av elektromobilitet.

Som namnen på ŠKODAs framgångsrika SUV-modeller KODIAQ, KAROQ och KAMIQ, som härrör från språket för inuiterna som bor i norra Kanada och Grönland, kombinerar ŠKODA framtida allelektriska fordon baserade på MEB med det irländska språket. "E" i början av namnet står för elektromobilitet; ”Q” i slutet skapar en tydlig koppling till egenskaperna hos en SUV.

ŠKODA ENYAQ är det tjeckiska varumärkets första serieproduktionsfordon baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform och är nästa modell i serien av tio elektriska fordon som kommer att lanseras under ŠKODA iV-undermärket innan slutet av 2022. År 2025 förväntar sig ŠKODA att elekriska fordon och modeller med plug-in hybrid står för 25% av försäljningen. År 2021 kommer biltillverkaren att ha investerat två miljarder euro i utvecklingen av elektriska modeller och ett sammankopplat ekosystem för moderna och miljövänliga mobilitetslösningar.

Det första detaljerade fotot ger en glimt av designen av ŠKODA ENYAQ, varumärkets andra helelektriska fordon efter ŠKODA CITIGOe iV.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.