ŠKODA ENYAQ SPORTLINE

Med lanseringen av ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV, lägger den tjeckiska biltillverkaren en väletablerad modellvariant till sitt utbud av helelektriskt drivna SUV:ar. Med bland annat svarta dekordetaljer på karossen, stora lättmetallfälgar och sänkt sportchassi ger ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV en kaxig look som framhäver bilens karaktär.

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV kommer att erbjudas med tre olika drivlinor. ENYAQ iV 60, ENYAQ iV 80 och fyrhjulsdrivna ENYAQ iV 80x. Den sistnämnda varianten kommer att komplettera modellutbudet senare i år.

ENYAQ SPORTLINE iV 60 levererar 180 hk (132 kW) och har ett maximalt vridmomentet på 310 Nm. Batteriet har en kapacitet på 62 kWh (58 kWh netto) och ger en räckvidd på mer än 400 km (WLTP).

ENYAQ SPORTLINE iV 80 är försedd med det större 82 kWh-batteriet (77 kWh netto) och har en räckvidd på mer än 520 km WLTP. Motorn på bakaxeln genererar 204 hk (150 kW). Samma batteri sitter även i ENYAQ SPORTLINE iV 80x. Kombinationen med en andra elmotor ger SUV:en fyrhjulsdrift med en effekt på 265 hk (195 kW) och ett maximalt vridmoment på 425 Nm. Denna variant har en räckvidd på upp till 500 km (WLTP).

Enastående kördynamik – sportchassi och bakhjuls- eller fyrhjulsdrift
Oavsett om bilen utrustats med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, har ŠKODA ENYAQ iV ett högt maximalt vridmoment som tack vare elmotorn står tillgängligt så fort man trampar på gaspedalen. Resultatet är att denna SUV får en helt enastående kördynamik. Speciellt märks detta i ENYAQ iV SPORTLINE, och detta tack vare modellens speciella sportchassi (standard) som är sänkt med 15 mm fram och 10 mm bak. Topphastigheten ligger på 160 km/h vilken av de drivlinorna man än bestämmer sig för. Högklassiga designdetaljer framhäver ENYAQ SPORTLINE iV:s sportiga look – både in- och utvändigt. SPORTLINE-varianten rullar av samma monteringsband vid ŠKODA:s huvudfabrik i tjeckiska Mladá Boleslav som ENYAQ iV. Det här är den enda modellserien i Europa baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform som tillverkas utanför Tyskland.

Sportiga svarta karossdetaljer och Full LED-matrix-strålkastare
De många högglanssvarta detaljerna på SPORTLINE ger kraftfulla ŠKODA ENYAQ iV en ännu mer dynamisk look. Det här något som den imponerande ŠKODA-grillen, listerna runt rutorna, takrelingen och diffusorn i den bakre stötfångaren bidrar till, precis som modellbeteckningen och märkena på bakluckan. De robusta kjolarna på sidorna är lackerade i karossfärgen. ENYAQ SPORTLINE iV levereras med en modellspecifik frontkjol och med SPORTLINE-märken på framskärmarna. SUV:ens självsäkra look förstärks av de polerade 20"-fälgarna ”Vega” eller 21"-lättmetallfälgarna ”Betria” som båda har en exklusiv SPORTLINE-design.

ENYAQ SPORTLINE iV levereras som standard med Full LED Matrix-strålkastare. Varje modul i LED Matrix-strålkastarna består av 24 LED-lampor som kan styras individuellt vilket gör att föraren hela tiden kan köra på helljus utan att blända andra trafikanter. Denna intelligenta teknik stänger automatiskt av enskilda segment i ljuskäglan när kameran på vindrutan registrerar andra fordon, personer eller föremål som reflekterar strålkastarljuset.

SPORTLINE-specifika tillvalet Design Selection
Med lanseringen av ENYAQ iV, introducerar ŠKODA ett nytt interiörkoncept, ”Design Selections”,  som alla är inspirerade av moderna livsmiljöer – med perfekt koordinerade färger och material. På avdelningen för interiördesign har man skapat en unik Design Selection speciellt för ENYAQ SPORTLINE iV. Klädseln och innertaket går huvudsakligen i svart, instrumentpanelen är klädd med svart konstläder med kontrasterande, grå sömmar och pryds av en kolfiberliknande dekor som vi även hittar på dörrpanelerna. Med sina grå passpoaler, passar golvmattorna perfekt ihop med den övriga interiören.

I SPORTLINE Design Selection ingår även exklusiva, svarta sportstolar med integrerade nackskydd. De är klädda med Suedia-mikrofiber och dekorerade med grå passpoaler. Via användarvänliga knappar och räfflade tumhjul på den 3-ekrade, läderklädda multifunktionssportratten (standard), kan föraren styra många av bilens olika funktioner. Läderraten pryds av kontrasterande sömmar i grått och den undre rattekern av ett SPORTLINE-emblem. Pedalhättor med aluminium-look är en annan effektfull ingrediens i SPORTLINE Design Selection.

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV har produktionsstart i april och kommer levereras under Q2 2021 på den svenska marknaden. ENYAQ iV 80x kommer senare under året.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO11.2.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CETPressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.

ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den27.11.2020 15:03:15 CETPressmeddelande

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.