ŠKODA FABIA 1.0 TSI – snålare och starkare med tre cylindrar

Mindre volym, lägre förbrukning och högre effekt. Från och med modellår 2018 får ŠKODA FABIA en ny 1.0 TSI-motor med 95 respektive 110 hästkrafter. Det gör den smarta småbilen ännu mer kompetent och bekväm. Den mindre men starkare motorn ersätter den tidigare 1,2-litersmotorn och höjer därmed både prestandan och sänker bränsleförbrukningen.

Från och med modellår 2018 får ŠKODA FABIA en ny trecylindrig 1,0-litersmotor under huven som då också ersätter den tidigare 1,2-litersmotorn. Tack vare ny modern motorteknik, direktinsprutning ­– som arbetar med 250 bars tryck ­– och turboöverladdning är den nya motorn sex procent snålare och betydligt starkare.

Upp till 1,6 bars laddtryck
Den nuvarande och tredje generationen av ŠKODA FABIA har sedan premiären imponerat med en personlig och snygg design, en riktigt rymlig kupé, innovativ säkerhetsteknik och smarta ”Simply Clever”-finesser. Och med den nya 1,0-litersmotorn blir FABIA lättare (den nya motorn väger tio kilogram mindre), rappare (tack vare turbo med upp till 1,6 bars laddtryck) och sex procent snålare. Vevaxel, vevstakar och kolvar är tillverkade i aluminium och ger – förutom låg inre friktion – en perfekt balans och därmed vibrationsfri gång, vilket också gör att man inte behöver använda en balansaxel.

Motorn finns tillgänglig i två effektversioner, med 95 och 110 hästkrafter.
1.0 TSI 95 hk, 160 Nm: Toppfart 185 km/h (+3 km/h), 0-100 km/h 10,6 sekunder (-0,3 s), bränsleförbrukning 4,3 l/100 km (-0,3 l/100 km) vid blandad körning och 99 gram CO2/km. (-6 g).

1.0 TSI 110 hk, 200 Nm (+25 Nm): Toppfart 196 km/h, 0-100 km/h 9,5 sekunder, bränsleförbrukning 4,4 l/100 km (-0,3 l/100 km) och 101 gram CO2/km. Accelerationstiden från 80 till 120 km/h på högsta växeln har minskat med hela 4,1 sekunder (3,9 sekunder för femdörrars).

Nya FABIA får SKODA CONNECT
Den nya motorn introduceras i FABIA från och med modellår 2018, som säljs från maj månad och tillverkas från och med vecka 22. Som årsmodell 2018 får också ŠKODA FABIA tillgång till de uppkopplade tjänsterna genom SKODA CONNECT som ger – förutom automatiskt hjälp vid en nödsituation – också möjlighet att styra vissa av bilens funktioner genom en mobilapp och enklare och delvis automatiserad hantering av bilens servicebehov. När ett servicetillfälle närmar sig kan bilen automatiskt, efter medgivande från ägaren, föreslå en servicetid på en av ägaren föredragen SKODA-verkstad.

Mer än 13 miljoner motorer tillverkade
Den nya 1.0 TSI-motorn tillverkas vid ŠKODAs motorfabrik i Mladá Boleslav, där man nyligen passerade 13 miljoner tillverkade motorer sedan fabriken grundades 1899 och den allra första motorn (en 1,25-hästars motorcykelmotor) byggdes. I dag tillverkas där 2 300 motorer dagligen av 1 400 medarbetare.

Precis som tidigare är ŠKODA FABIA standardutrustad med smart autobroms och kan utrustas med prisvärda tillvalspaket som innehåller såväl adaptiv farthållare som navigation, tillsammans med nyckellöst lås-/startsystem och regn- och ljussensor. Däcktryckssensor, trötthetsvarnare och multikollisionsbroms ingår i standardutrustningen – självklart tillsammans med isskrapan i tanklocket och paraply under passagerarsätet.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.