ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson

– 2017 kommer att bli det mest framgångsrika året inom såväl motorsport som försäljning för ŠKODA. Det här är ett enormt framsteg för hela vårt team och något som hela företaget kan känna stolthet i, säger Bernhard Maier, CEO på ŠKODA.
– Motorsport har varit en viktig del av ŠKODAs DNA i 116 år – och vi kommer att föra den traditionen vidare.

Det var inte bara i världsmästerskapet WRC 2 som ŠKODA dominerade under året, i såväl internationella som nationella mästerskap världen över har förare bakom ratten på ŠKODA FABIA R5 tagit seger efter seger under säsongen, mycket tack vare ŠKODA FABIA R5 som är den överlägset mest framgångsrika bilmodellen i R5-klassen.
– En viktig faktor till vår framgång har varit det nära och breda samarbetet mellan våra motorsport-experter och medarbetarna på forsknings- och utvecklingsavdelningen. Under 2017 års säsong var våra bilar bäst även under de tuffaste omständigheterna, säger Christian Strube, medlem i ledningsgruppen för ŠKODA och ansvarig för utvecklingen.

Nya förare till nästa säsong
Till 2018 års säsong kommer ŠKODA till WRC 2 både med den yngsta föraruppställningen någonsin – och samtidigt en av dem allra mest rutinerade. Våra svenska världsmästare, Pontus Tidemand och Jonas Andersson, fortätter inom ŠKODA Motorsport tillsammans med de nya förarna Ole Christian Veiby (21), Juuso Nordgren (21) och Kalle Rovanperä (17), dessutom fortsätter den femfaldige tjeckiske mästaren Jan Kopecky.
– ŠKODA Motorsport är professionella ut i fingerspetsarna och att få kontrakt med dem var en milstolpe som tog mig till nästa nivå i karriären. Vi har haft ett fantastiskt teamwork de senaste tre åren där vi alltid har fått de bästa möjliga förutsättningarna, vilket har gjort att vi har kunnat leverera resultat samtidigt som vi har utvecklats. Tack vare det står vi här med WRC 2-titeln i våra händer. Jag är glad och tacksam att få fortsätta som fabriksförare för dem lite längre och ser verkligen fram emot att starta ett nytt år med nya mål, säger Pontus Tidemand.

Överlägsen rallybil
Det som bland annat gjort ŠKODA till tvåfaldiga världsmästare inom WRC 2 är bilen ŠKODA FABIA R5. Den hade debut under 2015 och är redan en av de mest framgångrika rallybilarna i världen. Hittills har 170 bilar levererats till privatteam i mer än 28 länder och de har tillsammans gjort 1 833 starter och slutat på pallen i mer än 717 stycken av dem.
–Vi är glada över att få behålla både Pontus Tidemand och Jan Kopecky inom teamet, samtidigt som våra nya ungdomar Ole Christian Veiby och Juuso Nordgren redan visat sin talang. Dessutom har vi en ännu nyare och lika talangfull förare i 17-åriga Kalle Rovanperä vilket gör att vi ser mycket fram emot WRC 2 under 2018, säger Michael Hrabanek, chef över ŠKODA Motorsport.

Förutom världsmästerskapet WRC 2 stod team som körde ŠKODA FABIA R5 överst på prispallen under säsongen 2017 i
- FIA Asia Pacific Rally Championship (APRC) (Gaurav Gill/Stéphane Prévot)
- FIA South American Rally Championship (CODASUR) (Gustavo Saba/Fernando Mussano)
- FIA African Rally Championship (ARC) (Maniver Baryan/Drew Sturrock)
- FIA European Rally Championship (ERC), U28-klasen, (Marijan Greibel/Stefan Kopczyk)

Plus de nationella mästerskapen i:
- Belgien
- Kroatien
- Cypern
- Tjeckien
- Finland
- Tyskland
- Grekland
- Ungern
- Lettland
- Libanon
- Paraguay
- Polen
- Portugal
- Nederländerna

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.