ŠKODA fortsätter stötta världens största motionslopp för cyklister: Vätternrundan

ŠKODA Sverige och Vätternrundan – världens största motionslopp för cyklister – fortsätter samarbetet för att stärka cykel-Sverige. Sedan 2014 är ŠKODA Sverige huvudsponsorer till det anrika cykelloppet och nu förlängs samarbetet till och med 2020.

Samarbetet mellan Vätternrundan och ŠKODA Sverige inleddes 2014 och har sedan dess en självklar plats i bilmärkets sponsorstrategi med stort fokus på cykling. ŠKODA har cyklingen i sitt arv och företaget grundades redan 1895 med just cykeltillverkning i Tjeckien, på samma plats som tillverkningen och huvudkontoret finns än i dag.
- För oss är Vätternrundan en perfekt samarbetspartner och de 23 000 cyklister som varje år anmäler sig för att cykla runt Vättern visar på det enorma cykelintresse som finns i Sverige. Genom vårt cykelarv och erfarenhet från bland annat Tour de France och med våra bilar bidrar och stöttar vi såväl organisationen som deltagarna på bästa sätt, säger Erik Gustafsson, ansvarig för sponsring på ŠKODA Sverige.

Varannan minut under elva timmar startar en grupp med drygt 60 cyklister från starten i Motala. Framför sig har de 30 mil runt landets näst största sjö – där både avstånd och antalet deltagare ställer höga krav på arrangören. Genom sponsorskapet ställer ŠKODA Sverige fler än 100 bilar till arrangörens förfogande under cykelveckan, för att användas som följebilar av bland annat sjukvårdare och funktionärer.
- Vätternrundan är glada och stolta att fortsätta denna resa tillsammans med ŠKODA som har en lång historia med cykling. Möjligheten att tack vare ŠKODA kunna hjälpa våra cyklister utmed banan för att deras resa och upplevelse ska bli så bra som möjligt är en viktig ingrediens för arrangemangens helhet, säger Ulrika Smith Svenstedt, marknadschef Vätternrundan

Vätternrundan är dessutom höjdpunkten för ŠKODA Cycling Team där ŠKODA årligen rekryterar 15 nya cyklister att ingå i laget för sin livs cykelsäsong. Medlemmarna i ŠKODA Cycling Team får rätt förutsättningar genom träning, fystester och utrustning för att utvecklas både som cyklist och person – och för att man tillsammans ska cykla Vätternrundans 30 mil på under åtta timmar. ŠKODA Cycling Team ska även inspirera med sitt sätt att förhålla sig till andra under loppet, såväl cyklister som andra trafikanter.

Det här är ŠKODA
ŠKODA grundades 1895 som cykeltillverkare i staden Mladá Boleslav i Tjeckien. Sedan dess har man värnat idrott och cykelsport och är i dag globala sponsorer till såväl cykling som ishockey. I dag tillverkar företaget mer än 1,2 miljoner bilar årligen och är i Sverige landets åttonde största bilmärke.

Det här är Vätternrundan
Vätternrundan är världens största motionslopp på cykel och arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 40 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan. Vätternrundan innefattar även Tjejvättern, Halvvättern, Vätternrundan 100 km och MTB-Vättern. Dessutom Minivättern för barn mellan 6 och 10 år. Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen.

Ulrika Smith Svenstedt
Marknadschef/Marketing Manager