SKODA hyllar historien i årets rallypremiär – 40 år sedan legendariska segern i Monte Carlo

- Pontus Tidemand siktar mot VM-titel med SKODA FABIA R5
- Inleder säsongen med Monte Carlo-rallyt - med bilen dekalerad i retrostil
- Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand och Jan Kopecký kör för SKODA Motorsport
- Rally Monte Carlo startar torsdag 19 januari

I klassiskt dekalerade bilar står Pontus Tidemand, Andreas Mikkelsen och Jan Kopecký med kartläsare redo att inleda årets VM-rallysäsong med Rally Monte Carlo. För 40 år sedan segrade Václav Blahna och kartläsaren Lubislav Hlávka från Tjeckien i just Monte Carlo – något som nu hyllas med tre unikt designade SKODA FABIA R5.
- Rally Monte-Carlo är en av de mest klassiska, och svåraste, tävlingarna i rallyhistorien och jag ser fram emot att köra det för första gången, säger Pontus Tidemand.

I 116 år har SKODA tävlat inom motorsport - och tillsammans med 2016 års mästerskapstitel i WRC 2 är segern i det mycket tuffa Rally Monte Carlo för 40 år sedan är en stor milstolpe under resans gång. Då rattade Václav Blahna med kartläsaren Lubislav Hlávka sin SKODA 130 RS till seger i 1300-kubiksklassen.
- SKODA är stolta över sin långa tradition inom motorsport och över så ikoniska tävlingsbilar som SKODA 130 RS, säger Michal Hrabánek, chef för SKODA Motorsport.
- Därför hyllar vi nu segern för 40 år sedan med en unik design till våra SKODA RABIA R5. Det är historiens framgångar som också är den drivande kraften bakom dagens motorsportsaktiviteter. Och i årets Monte Carlo-rally får våra fabriksförare Pontus Tidemand och Jan Kopecký sällskap av Andreas Mikkelsen.

Tidemand satsar fullt på WRC 2-säsongen samtidigt som teamkollegan Jan Kopecký har mästerskapssegern i det tjeckiska rallymästerskapet som huvudmål. Duon Kopecký och kartläsaren Pavel Dresler har segrat tio av tio möjliga tävlingar under de senaste två åren, vilket gör att de siktar på en äkta hattrick under 2017.

Pontus Tidemand gör i år sin tredje säsong som fabriksförare för SKODA Motorsport och har ett tydligt mål för säsongen: att bli totalsegrare i WRC 2-klassen. Under 2016 segrade han tillsammans med sin kartläsare Jonas Andersson i Portugals VM-rally och slutade på femte plats i mästerskapet.
- Jag riktigt längtar efter att få hoppa in bakom ratten på min FABIA R5 och att få upp tävlingstempot igen, säger Pontus.
- Att dessutom få Andreas Mikkelsen som teamkompis i helgen gör det extra kul. Han är en av världens bästa förare och det blir intressant att ha någon som honom att mäta sig mot.

Sedan rallybilen SKODA FABIA R5 homologiserades i april 2015 har SKODA Motorsport sålt fler än 100 tävlingsbilar till team runt om i världen. Och med en världsmästartitel, tre kontinentala mästerskapstitlar och tio nationella mästerskapstitlar under 2016 hade SKODA ett av sina bästa motorsportår-någonsin.

Fakta SKODA FABIA R5
Motor: 1,6-liters turboladdad bensin. Max effekt ca 280 hk. Max vridmoment 420 Nm.
Drivning: Fyrhjulsdrift, 5-växlad sekventiell växellåda. Mekaniska diffspärrar fram och bak.
Vikt: 1 230 kg.
Pris: från 180 000 euro.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.