SKODA KODIAQ: första bilderna på interiören

Så här ser SKODAs nya stora SUV ut på insidan. Två dagar innan världspremiären släpper den tjeckiska biltillverkaren de första bilderna på interiören i nya SKODA KODIAQ.

Video: Interior teaser Kodiaq
Fler videor

De första bilderna från insidan av SKODA KODIAQ visar en bil som blivit lite mer bil. En tredje sätesrad blir möjlig, en ny interiör design vars instrumentering har två symetriska zoner, upprätt ventilering och touch-display i sofistikerad glasdesign. Funktionerna är intuitiva och har en logisk och användarvänlig layout. Allt i en modern och tydlig design som understryker SKODAs höga och kompromisslösa standard när det gäller funktionalitet och kvalitet. SKODA sätter också återigen en ny standard när det kommer till utrymme med bland annat det största bagageutrymmet i klassen och plats för sju passagerare.

Den interiöra designen beskrivs som kraftfull och robust men också vänlig och välkomnande. Precis som alla SKODAs modeller är KODIAQ modern och elegant samtidigt som den i KODIAQ möter alla funktionella behov hos en SUV. Varje detalj utrycker en tydlighet och ett lugn, form och funktion harmonierar.

Den eleganta instrumentbrädan är återhållsam och uppdelad i två symetriska zoner. Distinkta vertikala element såsom de fyra stora luftintagen karaktäriserar interiören. De två i mitten flankerar den stora navigationsskärmen och deras kanter löper längs toppen av skärmen och bildar en trapetsoid som reflekterar utseendet på motorhuven. Den stora skärmen har en elegant glasdesign med smart funktionalitet, logisk och intuitiv. Alla funktioner är enkla, lättillgängliga och självförklarande. Sätena är gjorda av hagkvalitativt material och erbjuder förare och passagerare förstklassig komfort.

Utvecklarna av KODIAQ har skapat bästa utrymmet i klassen utifrån de exteriöra dimensionerna, 4,70 meter i längd och 1,88 meter i bredd.  En extra sätesrad kan väljas till och med längdmässigt justerbara baksäten blir modellen flexibel beroende på lastnings- och komfortbehov. Bagageutrymmet sväljer 720 liter (som femsitsig modell) och 2 065 liter (med baksätet nedfällt).

SKODA KODIAQ har utrustats med 30 Simply-clever-funktioner som gör bilåkandet mer komfortabelt. Bland dessa finns exempelvis uppvärmbar ratt och ett dörrskydd som automatiskt fälls ut för att skydda den egna och andras bilar på exempelvis parkeringsplatser.

Svensk lansering av SKODA KODIAQ är planerad till början av 2017. Världspremiären för bilen sker dock redan 1 september 2016 i Berlin. SKODA kommer att sända live på Internet från avtäckningen från klockan 19.00.

Du kan följa den 45 minuter långa presentationen live. Media har också möjligheten att dela sändningen i sina egna kanaler via nedan inbäddningslänk.

Livestream: http://www.skoda-auto.com/en/models/kodiaq/premiere
Embed Code: https://www.youtube.com/watch?v=YDiAg1LGJU4

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043,mikael.sandberg@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

10 Kodiaq bagageutrymme
06 Kodiaq tredje sätesrad
08 Kodiaq infotainment

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande