ŠKODA KODIAQ SCOUT: För de allra tuffaste vägarna

KODIAQ-familjen växer: På internationella bilsalongen i Genève i mars debuterar nya ŠKODA KODIAQ SCOUT. En SUV som kombinerar smartheten hos KODIAQ med robustheten hos en SCOUT. Unika stötfångare, fälgar och underredsskydd för resorna längs de allra tuffaste vägar. Fyra motorer finns tillgängliga – från 150 till 190 hästkrafter – samtliga med fyrhjulsdrift som standard.

Med en totallängd på 4,7 meter, upp till sju sittplatser och med såväl klassens största passagerarutrymme som bagagevolym har nya KODIAQ fått ett bra mottagande – och redan hyllats av press både i Sverige och internationellt. Designen speglar märkets nya identitet och fullproppad med självklara Simply Clever-lösningar är KODIAQ både känslosam och rationell. Nya KODIAQ SCOUT gör modellen ännu tuffare och förstärker den äventyrliga känslan genom ny design och ny teknik.

Stötfångarna fram och bak är unika för nya KODIAQ SCOUT och ger förutom bättre frigångsvinklar – 19,7 graders rampvinkel och 22,0 respektive 23,1 grader fram och bak - också bättre terrängegenskaper. Markfrigången är 194 millimeter och det standardmonterade ”dåliga väg-paketet” innehåller underredsskydd som skyddar såväl motor som broms- och bränsleledningar samt kablage under bilen. De adaptiva stötdämparna DCC finns som tillval och ger föraren möjlighet att anpassa stötdämparnas hårdhet med ett knapptryck, beroende på underlag. Standard är körprofilsväljaren med sex körlägen, bland annat snö, för att anpassa bilen efter rådande underlag. Ett speciellt Offroad-läge finns också som ställer in såväl ABS- som ASR-systemen för maximal framkomlighet vid tuff terrängkörning.
Som alla KODIAQ i Sverige är även KODIAQ SCOUT standardutrustad med fyrhjulsdrift. En elektroniskt styrd lamellkoppling och den elektroniska differentialspärren fördelar kraften till hjulet med bäst grepp för optimal framkomlighet – och minimal förbrukning.

• TSI 150 4×4: Toppfart 197 km/h, 0-100 km/h 9.8 sekunder, blandad förbrukning 6.8 l/100 km, 153 g CO2/km
  • TSI 180 4×4: Toppfart 207 km/h, 0-100 km/h 8.0 sekunder, blandad förbrukning 7.3 l/100 km, 168 g CO2/km
  • TDI 150 4×4: Toppfart 197 km/h, 0-100 km/h 9.5 sekunder, blandad förbrukning 5.3 l/100 km, 139 g CO2/km
  • TDI 190 4×4: Toppfart 210 km/h, 0-100 km/h 8.9 sekunder, blandad förbrukning 5.7 l/100 km, 150 g CO2/km

Förutom sina unika stötfångare och tuffare framtoning kännetecknas KODIAQ SCOUT av de silverlackerade karossdetaljerna i grillen, de silvriga backspeglarna och takräckena samt de unika 19-tums lättmetallfälgarna. Interiört är KODIAQ SCOUT standardutrustad med Alcantaraklädel med KODIAQ-logotype, multifunktionsratt, interiörbelysning i tio olika färger och Modular Infotainment Matrix (MIB)-baserad mediaenhet med åtta högtalare.

KODIAQ SCOUT sätter också en ny standard i klassen vad gäller förarassistans- och säkerhetssystem. Utrustad med bland annat Trailer Assist, döda vinkel-varnare och Rear Traffic Alert underlättar KODIAQ bland annat backning med släpvagn och har dessutom autobroms bakåt om föraren riskerar backa in i ett hinder. Ett annat system som underlättar körning i trånga utrymmen är Area View-systemet som med kameror runt bilen ger föraren en total överblick i helikopterperspektiv.

Crew Protect Assist agerar för att minimera eventuella skador om olyckan är ett faktum, bland annat genom att stänga sidofönster och spänna åt säkerhetsbältena. För att minimera risken att olyckan över huvud taget uppstår är KODIAQ SCOUT standardutrustad med autobromsen Front Assist med fotgängarigenkänning.

KODIAQ SCOUT debuterar på internationella bilsalongen i Genève i mars 2017, och får självklart – precis som vanliga KODIAQ – upp till sju sittplatser och upp till 720 liters bagagevolym.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.