ŠKODA KODIAQ SPORTLINE: Sportigheten förpackad

Elegant, sportig och underhållande. Med nya KODIAQ SPORTLINE presenterar ŠKODA en stilsäker och sportig version av redan hyllade KODIAQ. En fullfjädrad SUV med upp till sju sittplatser och förstklassig förpackning. KODIAQ SPORTLINE presenteras i mars på internationella bilsalongen i Genève och får unik design såväl interiört som exteriört.

Lika praktisk och smart som KODIAQ, lika rymlig och användarbar – men också tuffare med sportigare utseende och karaktär. Nya KODIAQ SPORTLINE kombinerar de smarta finesserna och Simply Clever-lösningar från KODIAQ med en sportig stil för maximal känsla, kontroll och karaktär. Unika stötfångare, 19- och 20-tumsfälgar och SPORTLINE-specifika karossdetaljer ger den sjusitsiga suven en ännu starkare personlighet.
Exteriört kännetecknas KODIAQ SPORTLINE av nya stötfångare fram och bak med nedre spoilers och tröskellådor lackerade i bilens exteriörfärg. I fronten hittar vi svarta karossdetaljer, precis som de svarta backspeglarna och de svarta tackräckena. De korta överhängen fram och bak förstärker den sportiga profilen med sitt sluttande tak – men utan att inkräkta på den rymliga kupén. KODIAQ SPORTLINE har 19-tums lättmetallfälgar som standard, men 20-tumsfälgar finns som tillval.

Interiört är KODIAQ SPORTLINE utrustad med sportsäten för bra sidostöd (förarstolen är elektrisk justerbar med minne), Alcantara-klädsel och silverfärgade sömmar. Multifunktionsratten och växelväljaren är läderklädda och pedalerna täckta av aluminium. Mediasystemet innehåller dessutom ett specialläge för att visa G-krafter, turbotryck, motoreffekt samt olje- och kylvattentemperatur.
I KODIAQ SPORTLINE ingår dessutom körprofilsväljaren i standardutrustningen som ger föraren möjlighet att genom ett enkelt knapptryck anpassa bilens karaktär efter rådande underlag. Elektriskt infällbara backspeglar med inbyggd markbelysning, automatisk avbländbar backspegel, regnsensor, Maxi DOT-display och unika SPORTLINE-dekaler såväl interiört som exteriört ingår också.

Imponerande användbar
Med sina 4,7 meter på längden är KODIAQ SPORTLINE en av klassens absolut rymligaste modeller och rymmer upp till sju personer. I femsitsigt utförande går det dessutom in upp till 720 liter last och KODIAQ får dra upp till 2,5 ton tunga släpvagnar. KODIAQ SPORTLINE erbjuds med fyra motorer, två bensindrivna och två dieselmotorer, med effekt mellan 150 och 190 hästkrafter. Samtliga är självklart fyrhjulsdrivna.

Smarta säkerhetssytem värnar om både de inuti och utanför bilen
KODIAQ SPORTLINE är dessutom generöst välutrustad med smarta förarassistans- och säkerhetssystem. Autobroms med fotgängarigenkänning ingår i standardutrustningen och som tillval finns bland annat TrailerAssist, döda vinkel-varnaren, AreaView med 360-graders kameravy och autobroms vid backning.
KODIAQ SPORTLINE är dessutom utrustad med senaste generationens infotainmentsystem. ŠKODA Connect håller KODIAQ ständigt uppkopplad och ger föraren möjlighet att både få information om bilen och boka service till den genom Connect-appen. Dessutom kan systemet automatiskt larma SOS vid händelse av en olycka. I bilen kan man med navigationssystemet Columbus också navigera med hjälp Google Earth genom den 9,2 tum stora pekskärmen.

Nya KODIAQ SPORTLINE har världspremiär på internationella bilsalongen i Genéve under mars månad.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.