ŠKODA lanserar Tjänstecykel och Cykelvägsinitiativet för mer och säkrare cykling

ŠKODA vill göra det enklare och tryggare att cykla – och lanserar därför ŠKODA Tjänstecykel och Cykelvägsinitiativet. Med ŠKODA Tjänstecykel får företag en helhetslösning som gör det enkelt för dem ett erbjuda sina medarbetare cyklar, likt dagens tjänstebilar, och Cykelvägsinitiativet är ett program för att hjälpa städer göra det lokala cyklandet säkrare.

ŠKODA har ett lång historia av cykling och det var just cykeltillverkning som lade grunden för företaget när det startade för mer än 120 år sedan. Därför är ŠKODA i dag en stor supporter till både cyklister och till cykelsporten, såväl internationellt som nationellt. Men nu tar ŠKODA i Sverige engagemanget till nästa nivå och lanserar både Tjänstecyklar och Cykelvägsinitiativet för att göra cyklingen både mer lättillgänglig och tryggare.

ŠKODA Tjänstecykel
Med ŠKODA Tjänstecykel ger ŠKODA företag en helhetslösning som gör det enkelt för dem att erbjuda tjänstecyklar till sina medarbetare på samma sätt som de kan erbjuda tjänstebilar. Tillsammans med ŠKODA Financial Services och cykeltillverkaren Canyon gör ŠKODA Sverige det enkelt för företag att leasa och förse sina medarbetare med cyklar, och därmed ge personalen möjlighet att transportera sig korta sträckor ofta både snabbare och billigare än med bil – och framför allt mer miljövänligt.
Upplägget med Tjänstecyklar är enkelt både för medarbetare och arbetsgivare. Efter företagets godkännande kan medarbetaren välja mellan flera olika cykelmodeller av olika typer och prisklasser från Canyon och både beställning och signering görs helt digitalt. Förmånsvärde, netto- eller bruttolöneavdrag bestämmer respektive företag individuellt.
- Med tjänstecykeln ger vi företag möjlighet att kunna leasa en cykel på samma bekväma sätt som en tjänstebil. Ett perfekt sätt att skaffa ett modernt tjänstefordon, med andra ord, säger Stefan Nygren, marknadschef på ŠKODA Sverige.

Cykelvägsinitiativet
Tillsammans med ŠKODA Tjänstecykel presenterar ŠKODA också Cykelvägsinitiativet för att öka tryggheten till landets cyklister. I dag är cyklister en olycksutsatts grupp och jämfört med bilister lider de betydligt högre risk att skadas i trafiken. Dessutom saknar många cykelbanor namn och det är svårt för cyklister att säga var de befinner sig, exempelvis vid en olycka. Med Cykelvägsinitiativet, som är ett lokalt initiativ för att namnge cykelstråk, vill ŠKODA därför hjälpa kommuner och städer att höja tryggheten och enkelheten för cyklisterna – och framför allt ge dem en möjlighet till att snabbt meddela sin position om hjälp behöver påkallas.
Cykelvägsinitiativet debuterar på Sveriges främsta cykel-ö Gotland och ŠKODA låtit gotlänningarna själva rösta fram namn på fem av Visbys cykelvägar. Förslagen har lämnats över till Teknikförvaltningen på Region Gotland under Almedalsveckan med förhoppning om att namngivningen av cykelbanorna snart blir verklighet.
- Som cyklist i dag är det väldigt svårt att meddela sin position eller kalla på hjälp om olyckan skulle vara framme. Med Cykelvägsinitiativet vill vi stärka cyklisternas position i trafiken och samtidigt öka tryggheten för alla, erfaren som oerfaren, förklarar Stefan Nygren.

Läs mer om ŠKODA Tjänstecykel på www.skodatjanstecykel.se och om Cykelvägsinitiativet på www.skoda.se/cykling

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

ŠKODA är ett av världens äldsta verksamma bilföretag och sålde mer än en miljoner bilar till sina kunder under 2016. Företaget har verksamhet på tre platser i Tjeckien och bygger bilar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien, såväl som i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners. ŠKODA har ett starkt engangemang inom cykelsporten och stödjer cyklister såväl nationellt som internationellt. Företaget har fler än 26 600 medarbetare globalt och finns representerade på mer än 100 markander.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.