SKODA levererade över 1,1 miljoner bilar 2016

SKODA gjorde ett urstarkt 2016 och levererade för tredje året i rad mer än en miljon bilar under ett år. Försäljningen ökade med 6,8 procent vilket innebär totalt 1 127 700 bilar globalt. Även i Sverige gjorde SKODA ett starkt år och ökade till över 16 000 bilar. Till 2017 lanseras nya KODIAQ och uppdaterade OCTAVIA – och följs av ytterligare modellnyheter under året.

SKODA avslutade året 2016 på bästa sätt. Med 91 500 levererade bilar blev december blev den bästa december-månaden någonsin och bidrog till det bästa försäljningsåret i företagets historia: 1 127 700 sålda bilar runt om i världen. Det är en ökning med 6,8 procent jämfört med 2015 och innebär att SKODA för tredje året i rad levererade över en miljon bilar på ett år.

I början av 2017 påbörjas lanseringen av SKODAs helt nya suv KODIAQ och en uppdaterad version av företagets bästsäljare OCTAVIA. I Sverige lanseras OCTAVIA vecka 10 och den nya sjusitsiga och fyrhjulsdrivna suven vecka 12, men redan nu kan kunder beställa modellerna via sin återförsäljare. Förutom fler riktigt smarta Simply Clever-lösningar än någonsin är modellerna dessutom först ut med de nya smarta SKODA CONNECT-tjänsterna som gör bilägandet både enklare och säkrare. SKODA CONNECT håller bland annat koll på bilens status och servicebehov samtidigt som den automatiskt kan larma räddningstjänst i händelse av en olycka.

Trots att 2016 inte innehöll några nya modellanseringar ökade SKODA starkt på flera marknader globalt och man har stärkt sina positioner genom att renoverat och byggt om nära 75 procent av företagets 3 200 återförsäljaranläggningar runt om i världen.
2016 blev också ett starkt år för SKODA Sverige som förutom att leverera 16 199 bilar också lade grunden för ett ännu bättre 2017 genom att renovera av 57 av landets 70 SKODA-återförsäljare.

Globala SKODA-leveranser till kund 2016
ŠKODA Octavia (436,300; +0.9 %)
ŠKODA Rapid (212,800; +9.5 %)
ŠKODA Fabia (202,800; +5.4 %)
ŠKODA Superb (139,100; +73.4 %)
ŠKODA Yeti (95,600; -4.0 %)
ŠKODA Citigo (säljs enbart i Europa: 40.700; +1.4 %

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.