ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.

– Det finns tusentals människor bakom den svenska hockeyn som inte alltid får den uppskattning de förtjänar. De som skjutsar till träningar, bakar bullar till matchernas caféer och spolar isarna. Med den här kampanjen och låten vill vi föra det arbete som de gör i mörkret, in i ljuset, säger Veronica Nilsson, PR och sponsoransvarig på ŠKODA.

Jag insåg tidigt att personerna som kampanjen ämnar att hylla och lyfta fram är samma personer som jag ofta återkommer till i mina låttexter. De som kämpar i det tysta, för något större än de själva och inte för bekräftelsen, fortsätter Daniel Adams-Ray, artist och låtskrivare.

Under kampanjens gång kommer ŠKODA att skänka 200 kronor till valfri juniorförening för varje provkörning av en bil från ŠKODA. Företaget har en lång tradition av att stötta såväl svensk som internationell hockey och är sedan 1993 huvudsponsor till ishockey-VM samt sedan 2008 en av huvudsponsorerna till Svenska Ishockeyförbundet. 2011 startade ŠKODA även Hockeyfonden vars syfte är att stötta barn, föräldrar och föreningar inom svensk hockey. Varje år delar de genom Hockeyfonden ut utrustning till familjer och föreningar runt om i Sverige – allt för att fler ska kunna njuta av den älskade sporten.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO11.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CET | Pressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.