SKODA Octavia får uppgraderad interiör

I början av mars lanseras uppgraderade SKODA Octavia i Sverige. SKODAs bäst säljande modell får därmed en ny exteriör men också en uppgraderad förarmiljö.

SKODA lägger till mer utrustning i uppgraderade Octavia för ytterligare komfort. Uppdateringen ger den bästsäljande bilmodellen en uppgraderad förarmiljö med en rad nya designelement och förarstödsystem.

Den nya förarmiljön karaktäriseras av generöst utrymme och stilren elegans. Genomgående för interiören är de horisontella designlinjerna vilket förstärker känslan av utrymme och bredd ytterligare. I instrumentbrädan är de runda instrumenten stora och där ny grafik gör dem ännu mer lätta att läsa.

Uppgraderade Octavia får också nya valmöjligheter vad gäller färgkombinationer och klädslar på interiören. För utrustningsnivåerna Style och Laurin & Klement erbjuds också ”ambient lightning” i dörrsidorna vilket ger en subtil interiör belysning som kan varieras i tio olika färger.

Utrymmet i uppgraderade SKODA Octavia är fortsatt det största i klassen. Både som sedan och kombi erbjuder bilmodellen 73 millimeters knäutrymme bak. Bagageutrymmet för sedanversionen är 590 liter (1580 liter med baksätena nedfällda) och för kombiversionen 610 (1740) liter. Som tillval för utrustningsnivån Ambition och Style erbjuds också möjligheten att fälla passagerarsätet fram. Det gör det möjligt att lasta föremål som är upp till 2,92 meter långa i bilen.

För kombiversionen finns en elektronisk baklucka samt en rad “Simply Clever”-lösningar i bagageutrymmet. Några av dessa är bland annat det höj- och sänkbara lastgolvet, ett multifunktionellt lastnät, bagagekrokar och en löstagbar ficklampa. Längre fram i bilen finns ytterligare smarta lösningar som underlättar vardagen för förare och passagerare. Bland annat, uppvärmd ratt, fack för mobiltelefon som förstärker signalen via induktiv koppling till bilens antenn och kan också (beroende på telefon) ladda telefonen trådlöst.
I mittkonsollen finns en dryckeshållare som fixerar PET-flaskans botten. I och med detta kan föraren öppna flaskan med en hand vilket gör körningen säkrare.

Uppgraderade Octavia levereras också med tre nycklar som kan memorera individuella inställningar. Så fort bilen låses upp så justeras en rad funktioner enligt nyckelinnehavarens förvalda inställningar. Det innefattar förutom individuell körställning också körprofil, valda aktiverade assistanssystem, infotainment och exteriör och interiör belysning.

Infotainmentprogrammet innefattar förutom ljudsystemen ”Swing” (standard) och Bolero också navigationssystemen Amundsen och Columbus. Alla fyra system är av senaste generationen och är snabba och enkla att hantera och förstå. Basfunktionerna i systemet styrs av fysiska knappar. Touchknapparna i systemet reagerar på ett lätt fingertryck och för Bolero, Amundsen och Columbus får skärmen en ny högkvalitativ glasskärm.

Octavias infotainmentsystem erbjuder också en rad möjligheter till connectivity. Systemen ingår i den så kallade SmartLink+ plattformen vilket gör den kompatibel med MirrorLink, Apple CarPlay och Android Auto. Dessa system gör det möjligt att spegla funktioner och appar från telefonen i bilens infotainmentsystem. Utöver det gör tillvalet SmartGate det möjligt för bilägaren att lagra och analysera kördata från bilen direkt till en app i dennes Smartphone.

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043,mikael.sandberg@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.