ŠKODA OCTAVIA RS 245: Rekordstark OCTAVIA till Sverige

- 2.0 TSI med 245 hästkrafter
Toppfart på 250 km/h och acceleration 0-100 km/h på 6,6 sekunder
Mekanisk VAQ differentialbroms för optimal prestanda
7-växlad DSG-växellåda för första gången
Världspremiär på internationella bilsalongen i Genève
Svensk försäljningsstart i april – ersätter RS 230

Gör er redo för en snabb vår: den mest kraftfulla ŠKODA OCTAVIA någonsin är på väg till Sverige. Nya ŠKODA OCTAVIA RS 245 har världspremiär på bilsalongen i Genève under mars – och har svensk försäljningsstart i april.
Med 245 hästkrafter är nya OCTAVIA RS 245 den starkaste OCTAVIA-modellen någonsin från ŠKODA och förutom en kraftfull motor finns innovativ chassiteknologi med bland annat den elektroniskt kontrollerade mekaniska diffbromsen VAQ för en optimal körupplevelse.

Södertälje, 3 februari 2017 – I mars kommer en ännu starkare OCTAVIA. Nya RS 245 blir den mest kraftfulla OCTAVIA-modellen någonsin från ŠKODA med en toppfart på 250 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 6,6 sekunder – och den svenska försäljningen startar i april.
Förutom den starka motorn finns en – unikt för RS 245 – mekanisk och elektroniskt kontrollerad VAQ-diffbroms för optimal prestanda och framkomlighet. Diffbromsen fördelar kraften till det hjul med bäst grepp och ger framför allt ett rejält försprång i utgången av kurvor – och på hal vinterväg.

2.0 TSI-motorn med 245 hästkrafter levererar 15 hästkrafter mer än ordinarie OCTAVIA RS. Maximalt vridmoment om 370 Nm finns tillgängligt mellan 1 600 och 4 300 v/min och köpare kan välja mellan både sexväxlad manuell och sjuväxlad DSG-automatväxellåda – vilket för första gången nu erbjuds i en OCTAVIA.
0-100 km/h går på 6,6 sekunder (6,7 s för Combi) och toppfarten är 250 km/h, men tack vare en bred vridmomentskurva och hög körbarhet är exempelvis accelerationen från 60 till 100 km/h och 80-120 km/h blixtrande snabb: 6,4 respektive 6,6 sekunder. (6,5 och 6,8 sekunder för Combi).

Blanksvarta detaljer och maffigt motorljud
OCTAVIA RS 245 utmärker sig, förutom med den nya fronten, extra mycket med blanksvarta detaljer i grillen, svarta backspeglar och även svarta avgasutblås – samt RS-logotypen med ett extra blanksvart V inkluderat (V för victory).
De nya strålkastarna har full LED-teknik och AFS-adaptiv ljusteknik. Dimljus, bakljus och registreringsskyltbelysningen är också av LED-teknik. Samtidigt finns en tuff spoiler på både 5-dörrarsversionen och Combin. Men nya RS 245 ska också kännas igen med hörseln – ett vasst avgassystem ger ett maffigt motorljud.

Förutom den mekaniska diffbromsen förbättras köregenskaperna av det RS-unika chassit med 14 millimeter lägre markfrigång och 38 millimeter bredare spårvidd bak, jämfört med föregångaren. Blanksvarta 19-tumsfälgar ingår i standardutrustningen precis som ESC-systemet med Sport-läge och körprofilsväljaren Performance Mode Select. Som tillval finns det adaptiva chassit Dynamic Chassis Control (DCC).

Sammantaget gör kombinationen av de elektroniska systemen, den mekaniska diffbromsen, den kraftfulla motorn och alla andra system att OCTAVIA RS 245 är full av känslor och dynamik. Det är en optimal sportbil och ger exceptionellt mycket värde för pengarna till sportiga och ambitiösa – men också praktiska och jordnära – förare.

Smarta uppkopplade tjänster även i RS 245
Nya ŠKODA OCTAVIA RS 245 får naturligtvis också ta del av de förstklassiga och uppkopplade infotainmentsystemen och tjänsterna från nya OCTAVIA. ŠKODA Connect-systemet innehåller både Infotainment Online som ger information och underhållning i bilen samt Care Connect som underlättar billivet för föraren. Via en mobilapp kan föraren kontrollera bilens status och sköta vissa av dess funktioner. Samtidigt håller bilen själv reda på servicebehov och kan – efter förarens godkännande – automatiskt boka in lämpliga servicetider.
Utrustad med navigationssystemet Columbus får OCTAVIA RS 245 en hela 9,2 tum stor pekskärm och systemet kan kopplas upp via LTE-nätet för supersnabbt internet både inuti bilen och tillgång till trafikinformation i realtid.

Svensk försäljningsstart i april
OCTAVIA RS 245 har också förbättrade förarassistans- och säkerhetssystem. Precis som tidigare är autobroms standardutrustning, men nu är systemet utökat med fotgängarigenkänning. Som tillval finns dessutom Trailer Assist (som styr och bromsar bilen när du backar med släpvagn), döda vinkel-varnare, Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik när föraren backar ut från exempelvis en parkeringsplats), Manoeuvre Assist (som automatiskt bromsar bilen om föraren riskerar att köra eller backa in i något vid exempelvis en parkeringsmanöver) och Crew Protect Assist (som stänger fönster och förspänner säkerhetsbältena i händelse av en olycka).
Självklart finns också flera smarta Simply Clever-lösningar, bland annat speciella flaskhållare i mittkonsolen som hjälper föraren att öppna en flaska med en hand, uppvärmd ratt, två USB-portar i baksätet och avtagbar LED-ficklampa i Combins bagageutrymme.

ŠKODA OCTAVIA RS 245 premiärvisas på internationella bilsalongen i Genève i mars. Svensk försäljningspremiär sker månaden därpå. Svenska priser är ännu inte tillgängliga. OCTAVIA RS 245 blir tillsammans med RS TDI 184 och RS TDI 4x4 de enda OCTAVIA RS-versionerna i Sverige.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92, erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.