ŠKODA OCTAVIA uppgraderas

Här är första bilderna på nya SKODA OCTAVIA facelift. En uppdatering av bilmärkets mest säljande modell som innebär en ny design, ny utrustning samt senaste assistanssystemen vad gäller infotainment och connectivity. Bilen lanseras i Sverige i början på mars 2017.

- OCTAVIA är hjärtat för SKODA och har på ett avgörande sätt format SKODAs fantastiska utveckling. Från allra första början till vad företaget är idag - en internationellt framgångsrik biltillverkare med närvaro på över 100 marknader, säger SKODAs högste chef Bernhard Maier.
- Med den nu rejält uppdaterade versionen av Octavia är vi glada att kunna fortsätta denna fantastiska utveckling ytterligare.

Under de senaste 20 åren har Octavia sålts i fem miljoner exemplar världen över. Efter återintroduktionen av modellnamnet 1996 fram till idag gör det modellen till SKODAs bäst säljande modell.

Nya SKODA Octavia har fått nya, mer strömlinjeformade linjer. De två angränsande strålkastarna i fronten formar ett nytt ansikte för bilen med full LED-teknologi och kritalliknande uttryck. Fronten ger ett bredare och kraftfullare intryck, med mer karaktär och en logotypen som blivit mer framträdande.

Utrymmet i uppdaterade SKODA Octavia är fortfarande ett av det största i segmentet. Både i sedan- och kombiutförande erbjuder bilen 1782 mm. interiörutrymme och 73 mm. benutrymme bak. Bagageutrymmet rymmer 590 respektive 610 liter för de olika versionerna. Med sätena nedfällda 1580 respektive 1740 liter. Octavia Combi levereras också med en elektronisk baklucka.

Uppgraderingen av modellen har gett Octavia nya Infotainmentsystem. Alla fyra versioner – Swing och Bolero samt navigationssystemen Amundsen och Columbus – kommer nu med display i glassdesign med touchfunktion. Columbus har nu en 9,2-tumsskärm, samt en WLAN hotspot och, om så önskas plats för SIM-kort med LTE speed för extra snabb anslutning till Internet. SKODA Connect är senaste versionen av connectivitysystem i bilen med ”Infotainment Online” och ”CareConnect”. CareConnect är tillgängligt för samtliga varianter (utom G-TEC) av uppgraderande Octavia.

Octavia flyttar också fram positionerna vad gäller assistanssystem – med teknologi som hittills varit förbehållen i något högre segment. Om man exempelvis använder Octacvia som dragbil så kan ”Trailer Assistant” ta över styrningen vid backning.

Ett system för fotgängarskydd kompletterar systemet Front Assist som sedan tidigare har bland annat autobroms. Utöver detta har parkeringsassistansen blivit utvecklad och optimerad. Tack vare den bakre radarn gör systemen Blind Spot Detection och Rear Traffic Alert det säkert att byta fil samt ger hjälp när man backar ut från en parkering. Backkameran hjälper också till här genom att visa omgivningen bakom bilen på monitorn inne i bilen.

Nya Simply Clever-funktioner har också adderats till uppgraderade Octavia. Bland dessa en nyckel som kan personifieras efter flera olika förare för att spara individuella inställningar, uppvärmbar ratt, fällbara bord i baksätet med mera.

De fem TSI- och fyra TDI-motorerna som utgör motorprogrammet för modellen kombinerar kraft med låg bränsleförbrukning. Slagvolymen spänner från 1.0 till 2.0 liter och effekten från 84 till 184 hästkrafter. För nästan alla motoralternativ finns en DSG-växellåda med sex eller sju växlar som alternativ till en manuell transmission. SKODA erbjuder också fyrhjulsdrift till 1.8 TSI och 2,0 TDI-motorerna. När det gäller chassiet så erbjuds Dynamic Chassi Control (DCC). Ett system som ger föraren möjligheten att ändra styrning- och chassiinställningar i lägena Comfort, Normal eller Sport.

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043,mikael.sandberg@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2015. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

161027 SKODA OCTAVIA 01
161027 SKODA OCTAVIA 05
161027 SKODA OCTAVIA 02
OCTAVIA Dynamic Picture 2
161027 SKODA OCTAVIA COMBI 04
OCTAVIA Dynamic Picture 1
OCTAVIA Dynamic Picture 3

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.