ŠKODA öppnar starkt för året - satsar stort inför framtiden

ŠKODA visar upp starka siffror för början av år 2019 med en marknadsandel på 5,70% jämfört med 5,4% samma period föregående år. Samtidigt presenterar företaget en stor framtidssatsning inom eMobility och lanserar i år flertalet nya modeller. Däribland nya laddhybriden SUPERB PHEV som blir första steget mot en elektrifierad framtid.

2019 markerar en viktig händelse i företagets 124 år långa historia: ŠKODA träder in i elmarknaden. Företaget kommer under de kommande fyra åren att investera cirka två miljarder euro i alternativa drivsystem och nya mobilitetstjänster, vilket är det största investeringsprogrammet i märkets historia. ŠKODA presenterar hela sitt utbud av mobilitetstjänster vid den Internationella bilsalongen i Genève från 5 till 17 mars. Konceptstudien VISION iV är den första ŠKODA-modellen som är bygd på Volkswagen Groups nya elbilsplattform (MEB). Denna crossover med fyra dörrar imponerar med sitt sportiga uttryck, skarpa linjer och väl tilltagna utrymme. En kraftfull körupplevelse säkerställs tack vare fyrhjulsdriften och två elmotorer om totalt 306 hk. Konceptbilen visas för första gången på bilsalongen i Genève där den skapar stor uppmärksamhet.

Under 2019 lanseras ŠKODAs första laddhybrid SUPERB PHEV som är andra generationens laddhybrid från koncernen med en räckvidd på ca 70 km enligt NEDC. Vid årsskiftet 2020 lanseras den första helt eldrivna bilen eCityGO och kommer bli en viktig milstolpe. ŠKODA planerar att lansera tio eldrivna modeller fram till 2022 års slut.

- Mot budget ökar vi våra leveranser och antal sålda bilar. Framför allt tar vi marknadsandelar i en konkurrensutsatt marknad. Jag ser fram mot den spännande och händelserika framtid vi går till mötes, säger Eva Grundel, försäljningschef ŠKODA Sverige

Med nya KAMIQ expanderar ŠKODA sin framgångsrika SUV-familj in i det växande segmentet stads-SUV:ar. ŠKODA KAMIQ förenar fördelarna hos en SUV, som högre markfrigång och högre sitthöjd med ett stilfullt offroad-utseende och smidigheten hos en kompaktbil. Med sin formgivning, toppmoderna assistans- och infotainmentsystem, generösa kupé och ett stort antal Simply Clever-funktioner möter KAMIQ behoven hos både familje- och livsstilsorienterade kunder i lika stor grad. KAMIQ lanseras under fjärde kvartalet 2019. ŠKODA SCALA definierar om kompaktbilssegmentet helt för ŠKODA med hög funktionalitet, toppmoderna anslutningsmöjligheter och en ny formgivning. SCALA har en hög aktiv och passiv säkerhetsnivå, LED-strålkastare och LED-bakljus, gott om plats för passagerare och bagage samt ett stort antal Simply Clever-lösningar. SCALA lanseras med två bensinmotorer 115hk och 150 hk samt längre fram i år en gasdriven modell 66 kW (90 hk). ŠKODA SCALA släpps på marknaden i Sverige under andra kvartalet 2019.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO11.2.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CETPressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.

ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den27.11.2020 15:03:15 CETPressmeddelande

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.