ŠKODA på bilsalongen i Genève 2018: En glimt rakt in i framtiden för hållbar mobilitet

ŠKODA VISION X

› ŠKODA VISION X ger en glimt in i framtiden för ŠKODAs modellutbud
› Premiär för nya uppdaterade ŠKODA FABIA
› ŠKODA KODIAQ Laurin & Klement: premiär för den lyxigaste och mest exklusiva suven någonsin från ŠKODA
› Digital instrumentering tillgängligt för OCTAVIA, SUPERB och KODIAQ

ŠKODA är redo för framtiden – och på den internationella bilsalongen i Genève visar man det i företagets “Innovation Tunnel”. Genom interaktiva skärmar beskrivs teknikutvecklingen och såväl de smarta funktionerna som de innovativa lösningarna från dotterföretaget DigiLab. “Innovation Tunnel” står i centrum i mässmontern och här demonstreras också de klassledande teknikerna och mobilitetstjänsterna inom ŠKODA Connect samt självklart allt kring den nya konceptbilen ŠKODA VISION X som kombinerar eldrift med biogas.

ŠKODA VISION X: En stilfull studie med fokus på hållbarhet och flexibilitet
Förutom att nya VISION X bär linjer från nästa generations designspråk hos ŠKODA ger konceptbilen också ett tydligt besked om framtida tekniker hos det tjeckiska företaget. VISION X är en mildhybrid med 48-voltssystem och genom att kombinera en biogas-motor med eldrift har ŠKODA skapat en klimatsmart, hållbar och flexibel crossover med minsta möjliga klimatpåverkan. Självklart lika rymlig och användarvänlig som en ŠKODA ska vara – och naturligtvis också fyrhjulsdriven.

ŠKODA FABIA: storsäljare i småbilssegmentet med rejäla uppdateringar
Med omfattande uppdateringar gör ŠKODA FABIA premiär i Genève. Med ny design såväl i fronten som baktill har nya FABIA en design som är lika elegant som dynamisk och modern. För första gången erbjuds också LED-strålkastare och LED-bakljus. Interiört har FABIA fått nytt instrumentkluster och nya säten för högre komfort. Självklart har också de aktiva säkerhetssystemen både blivit fler och smartare – vilket också gäller för de ŠKODA-unika Simply Clever-finesserna.

ŠKODA KODIAQ Laurin & Klement: den mest exklusiva versionen av succésuven
Med ett namn från grundarna av företaget ŠKODA, kromade detaljer, hög utrustningsnivå och en lika smart förpackning är nya KODIAQ L&K till den mest exklusiva suven någonsin från ŠKODA. Små men tydliga designförändringar, men lika sinnrik och väl förpackad med upp till sju sittplatser och extra generös standardutrustning. Bland annat 19-tumsfälgar, digital instrumentering och läderklädsel.

Digital instrumentering och Challenge Plus-paket till OCTAVIA RS
Under bilsalongen lanseras också den digitala instrumenteringen som nyligen haft premiär i ŠKODA KAROQ till nästan hela modellprogrammet, OCTAVIA, SUPERB och KAROQ. Med den ersätts de analoga mätarna i instrumentklustret med en digital display som kan anpassas individuellt efter förarens tycke och smak.
Debuterar gör också Challenge Plus-paketet till snabba OCTAVIA RS som ger både exklusivt utseende och utrustning för såväl interiören som exteriören.

ŠKODA håller presskonferens på bilmässan i hall 2 på tisdag 6 mars, klockan 08:20 – 08:35

ŠKODAs internationella pressajt finns högupplösta bilder på alla nyheter som presenteras i Genève: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-at-the-2018-geneva-motor-show/

Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).