ŠKODA på bilsalongen i Genève: storsäljaren i rampljuset

När 2017 års internationella bilmässa i Genève öppnade stod ŠKODA i rampljuset med såväl världs- som mässpremiärer. Storsäljaren ŠKODA OCTAVIA debuterade både i sin starkaste version någonsin – RS245 – och i den populära SCOUT-versionen. Dessutom visades nya KODIAQ upp i såväl SportLine- som Scout-utförande tillsammans med uppdaterade versioner av både RAPID SPACEBACK och CITIGO.

2016 blev det bästa året någonsin för ŠKODA som levererade totalt 1 127 700 bilar till kunder runt om i världen, vilket innebär en försäljningsökning om 6,8 procent från 2015.
- Försäljningsrekordet är ett imponerande bevis på att vårt nya och moderna modellutbud attraherar kunder, säger Bernhard Maier, vd för ŠKODA.
- Våra modeller med en tydlig karaktär och design, modern teknik och många praktiska finesser lockar allt, och det är en trend som fortsätter även 2017. Vårt modellprogram består av elva nya modeller och under första halvåret märker vi redan av en rejäl ökning framför allt tack vare vår nya SUV, ŠKODA KODIAQ, tillsammans med vår uppdaterade storsäljare ŠKODA OCTAVIA.

ŠKODA OCTAVIA RS 245
Utrustad med sin kraftfulla motor, ett modernt och dynamiskt chassi och mekanisk diff garanterar nya ŠKODA OCTAVIA RS 245 köregenskaper i världsklass. Det är en kompakt men rymlig sportbil tillgänglig i såväl halvkombiutförande som i kombi-version med imponerande prestanda. En familjebil som gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder och har en toppfart om 250 km/h vilket gör OCTAVIA RS245 till en rymlig, praktisk och prisvärd bilmodell. Bagageutrymmet lastar upp till 610 liter (Combi) samtidigt som man interiört får ta del av nya läderklädda RS-sportsäten och läderklädd ratt med perforerat läder. Självklart i kombination med ŠKODA-unika Simply Clever-lösningar som underlättar vardagen.
Förutom 245 hästkrafter utvecklar 2,0 TSI-motorn under huven 370 newtonmeter, och för maximala köregenskaper och för att få ner all kraft i backen är nya RS245 standardutrustad med en elektroniskt kontrollerad mekanisk diff som fördelar kraften till det hjul med allra bäst grepp.

Sportchassit på OCTAVIA RS är 15 millimeter lägre än vanliga OCTAVIA samtidigt som spårvidden bak har breddats med 30 millimeter, vilket ger en stabilare resa. 19-tums aluminiumfälgar är standard och adaptivt chassi DCC finns som tillval.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT
En bil för alla tillfällen: Nya OCTAVIA SCOUT levererar en robust design med ruggat utseende i kombination med effektiva motorer, modern teknik och några av klassens bästa kupéutrymmen. Precis som sina OCTAVIA-syskon har SCOUT fått en ny front med nya strålkastare (full-LED tillgängligt), men fortfarande är rymligheten oslagbar och köregenskaperna imponerande. OCTAVIA SCOUT har 171 millimeters markfrigång och den nya fronten klarar frigångsvinklar på 14,5 grader. Den elektroniskt styrda lamellkopplingen som fördelar fyrhjulsdriften mellan fram- och bakaxel agerar blixtsnabbt och skickar kraften dit den behövs som allra mest, vilket innebär till de hjul med bäst grepp.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT kommer med tre tillgängliga motoralternativ, bland annat en helt ny drivlina med 150 hästkrafter i kombination med DSG-automatväxellåda och fyrhjulsdrift. Dessutom finns TSI180 med 180 bensinhästkrafter och TDI184 med 184 hästkrafter. Den nya 150-hästarsmotorn kan dessutom för första gången i en OCTAVIA kombineras med en sjuväxlad DSG-växellåda.

Självklart kan både nya ŠKODA OCTAVIA SCOUT och OCTAVIA RS245 också utrustas med smarta och viktiga säkerhetssystem. Autobroms ingår i standardutrustningen och som prisvärda tillval finns både adaptiv farthållare och döda vinkel-varnare. Nytt i OCTAVIA är också Trailer Assist, Rear Traffic Alert, en 9,2 tum stor mediaenhet-skärm samt autobroms med fotgängaringekänning.

Nya KODIAQ i fler versioner
I Genève debuterar också två nya versioner av den helt nya suven KODIAQ; SportLine och Scout. Med två skilda karaktärer skapar de nya unika versioner av KODIAQ som i SportLine-utförande blir en vass och sportig SUV, såväl interiört som exteriört.
KODIAQ Scout är i sin tur en ännu tuffare och mer ruggad version av de nya suven, och är bland annat standardutrustad med dåligt väg-paket som skyddar underredet och snygga silverlackerade detaljer i såväl takräcke som backspeglar.

Oavsett version är nya KODIAQ i såväl SportLine- som Scout-utförande både smarta och bra förpackade. Kupéutrymmena klassledande och trots att KODIAQ enbart mäter 4,7 meter på längden finns här upp till sju sittplatser och upp till 720 liter stort lastutrymme.
KODIAQ finns tillgänglig med fyra motoralternativ med 150 och 180 bensinhästkrafter samt 150 respektive 190 dieselhästar. KODIAQ standardutrustad med fyrhjulsdrift.

I Genève premiärvisas också nya ŠKODA RAPID och CITIGO som båda uppdaterats med ny design, samt ŠKODA FABIA med ny effektiv 1,0-litersmotor.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA på bilsalongen i Genève 2017

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.