ŠKODA presenterar en ny väg in i framtiden
Tisdagen den 30 augusti presenterade ŠKODA AUTO, via en livesänd presskonferens, stora nyheter för biltillverkarens framtid. Ett helt nytt designspråk och varumärkesidentitet, en ny modern logotyp och inte minst – världspremiär för den kraftfulla konceptbilen VISION 7S som är baserad på det nya varumärkeskonceptet.
ŠKODA AUTO presenterar sin nya varumärkesidentitet som en del av NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Fokus ligger på ett nytt designspråk, en ny logotyp och omfattande uppdateringar av varumärkesidentiteten (CI). Dessutom gör ŠKODA en offensiv satsning på helelektriska bilar och meddelar att tre helt nya modeller kommer att äntra marknaden till år 2026. Konceptbilen VISION 7S är en sjusitsig familje-SUV och ger en detaljerad förhandsvisning av en av dessa modeller, utöver det finns planer på att lansera en kompakt SUV samt en mindre bil.
Bakom satsningen ligger en komplett ompositionering av varumärket med ambitionen att bli det femte mest säljande bilmärket i Europa. Modellprogrammet kommer att inriktas mot eldrift och till 2030 bedöms minst 70% av försäljningen utgöras av helt eldrivna modeller. För att stödja den utvecklingen kommer ŠKODA att investera ytterligare 5,6 miljarder euro inom e-mobilitet och 700 miljoner euro i digitalisering under de kommande fem åren. Inriktningen mot en hållbar och fossilfri mobilitet är tydlig och inkluderar även ett omfattande arbete för ökad mångfald och jämställdhet inom företaget.
ŠKODA VISION 7S: Sjusitsig SUV baserad på MEB-plattformen med en räckvidd på över 600 km
VISION 7S ger den första specifika förhandsvisningen av en helt ny ŠKODA-modell och samtidigt visar den upp varumärkets nya designspråk. Denna helelektriska SUV erbjuder generöst utrymme för upp till sju passagerare och många Simply Clever-detaljer som känns igen från SKODAs tidigare produktportfölj. Konceptbilen är byggd på Volkswagen-koncernens innovativa elbilsplattform (MEB) och har ett 89 kWh batteri. Detta ger en maximal räckvidd på över 600 km (WLTP). Dessutom är VISION 7S den första ŠKODA-bilen med en matt lack. Interiören präglas av hållbara material och interaktiva ytor och funktioner.
- Den här bilen är allt som vårt varumärke står för, den är baserad på vårt nya designspråk som står för robusthet, funktionalitet och autenticitet, meddelar Oliver Stefani, designchef för ŠKODA AUTO.
Nytt designspråk, ny logotyp och uppdatering av varumärkesidentiteten
ŠKODA AUTO har skapat ett nytt designspråk för den elektriska och digitala samtiden, som gradvis kommer rullas ut från och med nästa år. Det definieras av tydliga, reducerade linjer som betonar enkelheten och värdet av ŠKODAs nya modeller. Karakteristiska inslag i det nya designspråket inkluderar den nya fronten på bilen med ett så kallat Tech-Deck Face och hållbara material på insidan.
Den nya logotypen speglar ŠKODA AUTOs nya positionering och har ett tydligare uttryck mer anpassat för digitala medier och kommunikationskanaler. Bilmärkets starka riktning mot hållbarhet, ansvarsfullt resursutnyttjande och elektromobilitet symboliseras med två gröna färgnyanser - ”Emerald” och ”Electric Green”, som kommer att användas från och med nästa år.
- Med vår nya varumärkesidentitet tar vi hela ŠKODAs yttre till nästa nivå. Det är inte bara vår produktportfölj som utvecklas, utan det gör också våra kunder. Och vi ser detta som det perfekta tillfället att få vårt varumärke att följa utvecklingen i vår omvärld, och anpassa dess utseende och känsla till våra behov och kunders förväntningar, säger Martin Jahn, ŠKODA AUTO Styrelseledamot med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Läs mer om ŠKODAs nya designspråk, NEXT LEVEL-strategin och mer detaljerad beskrivning av konceptbilen VISION 7S.
Nyckelord
Kontakter
Hanna StorckenfeldtPress- och sponsoransvarigŠKODA Sverige
Tel:+46701686634hanna.storckenfeldt@skoda.seBilder
Länkar
Om
ŠKODA AUTO
› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.
› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.
› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.
› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.
› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda stöttar den gröna omställningen av cykelsporten med förlängt sponsoravtal med några av världens största cykeltävlingar9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Škoda förlänger sponsoravtalet med organisationen A.S.O (Amaury Sport Organisation) vilket inkluderar några av de största och mest populära cykeltävlingarna i världen. I avtalet ingår ambitiösa satsningar för grönare tävlingar samt ökad jämställdhet inom cykelsporten genom fler tävlingar enbart för kvinnor.
Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).
Škodas helelektriska instegs-SUV är officiell – nya Škoda Epiq15.3.2024 10:45:00 CET | Pressmeddelande
Idag, 15 mars, på Škoda Autos årliga presskonferens avslöjades Škoda kommande tredje helt eldrivna bilmodell, en mindre SUV crossover i form av en verklighetstrogen designstudie. Den nya modellen som lanseras efter den kompakta helelektriska SUV:en Škoda Elroq får namnet Škoda Epiq och är en 4,1 meter lång SUV med upp till 400 kilometers elektrisk räckvidd och 490 liters bagageutrymme. Nya Škoda Epiq kommer att täckas av under 2025, med en prisindikation kring 25 000 Euro. Epiq är den första modellen som är fullt ut utvecklad i enlighet med Škodas nya designkoncept Modern Solid. Ett formspråk som kombinerar en robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design med hållbara material. Modellen kommer att kompletteras med en gedigen digital upplevelse med ny teknologi och nya funktioner.
Nu är uppdaterade Škoda Octavia Combi beställningsbar – officiella priser på den populära modellen13.3.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
För bara ett par veckor sedan blev den bästsäljande Octavia officiell med ny design. Idag, 13 mars, är den populära familje-kombin beställningsbar. Octavia har fått ett ansiktslyft, vilket innebär omfattande ändringar i design liksom uppdateringar i den tekniska prestandan.
Nya Škoda Superb Combi – svenska priser och försäljningsstart22.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I höstas, närmare bestämt i november förra året, blev den nya, fjärde generationens Superb officiell. Den ikoniska Škoda-modellen får flera uppdateringar i design, drivlina och dess avancerade assistans- och säkerhetssystem, vilket bygger vidare på föregångarnas styrkor. Idag den 22 februari, drar försäljningen i gång, vilket innebär att även pris presenteras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum