ŠKODA RAPID SPACEBACK uppdateras både till det inre och yttre

ŠKODA uppdaterar praktiska och prisvärda RAPID SPACEBACK som får flera smarta finesser. Nya strålkastare ger bättre ljus och högre säkerhet, passagerarna är alltid uppkopplade tack vare trådlöst nätverk och resan är både snål och rolig tack vare nya motorer. Premiär på bilsalongen i Genève i början av mars.

Storleksmässigt placerad mellan ŠKODA FABIA och ŠKODA OCTAVIA sätter nya RAPID SPACEBACK ny standard i klassen av kompaktbilar med sin rymlighet. Kompakt till det yttre, men stor till det inre. Nu uppdateras RAPID SPACEBACK samtidigt som RAPID halvkombi utgår från den svenska marknaden från och med april 2017.

Nydesignad front och bak
De visuella förändringarna av nya RAPID SPACEBACK syns allra mest framifrån. Modifierade dimljus lyfter den nedre delen av fronten och en smal kromad list (standard på Style) kopplar ihop strålkastarna och ger en känsla av en extra bred front. RAPID SPACEBACK har dessutom med sin stora baklucka ett både brett och lättåtkomligt lastutrymme.
Också lättmetallfälgarna har ny design. De finns från 15 tums storlek upp till 17 tum för RAPID SPACEBACK Monte Carlo.

Nya intelligenta strålkastare
Strålkastarna på nya RAPID SPACEBACK har bixenon-teknik för hel- och halvljus samt LED-teknik för varselljuset. Light Assistant aktiverar automatiskt halvljuset vid mörker och dålig sikt, samt slår på varselljuset automatiskt under dagtid. Dessutom finns helljusassistent som automatiskt aktiverar helljuset i hastigheter över 60 km/h. En sensor känner av upphinnande trafik upp till 400 meter framför RAPID SPACEBACK och mötande bilar kan upptäckas redan på 1 000 meters avstånd.

Klassledande rymd
Interiören i nya RAPID SPACEBACK har också uppdaterats och utrustas med nya detaljer, bland annat med nya dörrsidor och en ny instrumentpanel med nya luftutblås och reglage för såväl manuell luftkonditionering som för klimatanläggningen.

Den kompakta karossen (4,30 meter lång, 1,71 meter bred och 1,46 meter hög) gör RAPID SPACEBACK smidig och lättkörd – men också rymlig och praktisk. Den rymmer upp till fem personer, har generös takhöjd i baksätet (980 millimeter) och bra benutrymme. Dessutom rymmer bagageutrymmet 415 liters last.

Nya effektiva trecylindriga TSI-motorer
I samband med uppdateringen hittar också två nya motorer ner i RAPID SPACEBACK, båda turboladdade med tre cylindrar och 1,0 liters volym. Den nya motorn väger 10 kilogram mindre än den tidigare 1,2-litersmotorn och går både vibrationsfritt och tyst. Tack vare bra balans i motorn behövs inte en balansaxel, vilket både sparar vikt och reducerar den inre friktionen. Oljepumpen har variabelt kraftuttag och turboaggregatet är integrerat i insuget för maximalt turbotryck så snabbt som möjligt.

Utöver de nya 1,0-litersmotorerna finns tre andra motorer tillgängliga, som samtliga är uppfyller EU6-standarden.

• 1.0 TSI med 95 hästkrafter: toppfart 184 km/h, 0 – 100 km/h 11,0 sekunder, bränsleförbrukning vid blandad körning 4,4 l/100 km, CO2 101 g/km.
  • 1.0 TSI med 110 hästkrafter: toppfart 198 km/h, 0 -100 km/h 9,8 sekunder, bränsleförbrukning vid blandad körning 4,5 l/100 km, CO2 104 g/km.
  • 1.4 TSI med 125 hästkrafter: toppfart 205 km/h, 0 -100 km/h 8,9 sekunder, bränsleförbrukning vid blandad körning 4,8 l/100 km, CO2 113 g/km.
  • 1.4 TDI med 90 hästkrafter: toppfart 183 km/h, 0 -100 km/h 11,6 sekunder, bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9 l/100 km, CO2 103 g/km.
  • 1.6 TDI med 116 hästkrafter: toppfart 198 km/h, 0 -100 km/h 9,9 sekunder, bränsleförbrukning vid blandad körning 4,1 l/100 km, CO2 107 g/km.

SKODA Connect håller både bil och passagerare uppkopplade
Åkande i nya uppdaterade RAPID SPACEBACK är alltid uppkopplade genom nya SKODA Connect med trådlöst nätverk i bilen. Dessutom innehåller SKODA Connect uppkopplade tjänster för bilen som Infotainment Online och CareConnect som ger föraren full kontroll över bilen och vissa funktioner genom en mobilapp, samtidigt som bilen själv håller koll på servicebehov och kan föreslå en servicetid på en från föraren föredragen verkstad.
Tillsammans med navigationssystem hjälper dessutom Infotainment Online till att kontrollera trafikinformation i realtid, leverera information om dagsfärska bränslepriser direkt i bilens mediasystem tillsammans såväl väder som nyheter.

SKODA Connect gör också att nya RAPID SPACEBACK automatiskt kan larma efter hjälp i händelse av en olycka om krockkudden eller bältessträckarna har aktiverats, och levererar såväl position som information om antal bältade i bilen.

Hög säkerhetsnivå och smarta Simply Clever-finesser
Mediasystemen i nya RAPID SPACEBACK är andra generationens infotainmentsystem och innehåller såväl SKODA surround ljudsystem, Bluetooth-handsfree och Apple-kompatibla USB-portar för Apple CarPlay, Android Auto (när det blir tillgängligt i Sverige), SmartLink+, MirrorLink samt SmartGate.

RAPID SPACEBACK är också standardutrustad med autobromsen Front Assist som automatiskt bromsar bilen om föraren inte reagerar på framförvarande objekt. RAPID SPACEBACK har också trötthetsvarnare och tillgång till parkeringssensorer fram och bak, trådlöst nyckelsystem och är standardutrustad med sex krockkuddar.

Självklart innehåller också nya RAPID SPACEBACK smarta ”Simply Clever”-lösningar, bland annat två nya USB-portar i baksätet, isskrapa i tanklocket, dubbelsidig bagageutrymmesmatta och en hållare för en varselväst lättåtkomlig under förarsätet. Dessutom finns paraply under passagerarsätet.

Nya ŠKODA RAPID SPACEBACK debuterar på bilsalongen i Genève i mars 2017. Från april 2017 utgår RAPID halvkombi från den svenska marknaden och RAPID SPACEBACK blir enda RAPID-modellen som erbjuds.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.