ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell

Under Paris Motor Show i början av oktober premiärvisade ŠKODA en ny konceptmodell; ŠKODA VISION RS som har stora likheter i kaross och design med ŠKODAs kommande modell i segmentet av kompakta bilar. Nu står det klart att den nya serietillverkade modellen ska bära namnet ŠKODA SCALA.

ŠKODA SCALA
Siluetten av ŠKODAs nya kompakt-modell som premiärvisas under 2018.
ŠKODA SCALA Siluetten av ŠKODAs nya kompakt-modell som premiärvisas under 2018.
  • Namnet kommer från latinet och betyder ”trappa” eller ”stege”.
  • Med SCALA tar ŠKODA nästa stora steg framåt vad gäller design och teknik.
  • Det är den första europeiska ŠKODA-modellen med ŠKODA utskrivet i bokstäver på bakluckan.
  • Den helt nya modellen ŠKODA SCALA kommer att premiärvisas innan årets slut.

ŠKODA SCALA blir den första nya modellen som lanseras under 2019, tätt följd av ytterligare lanseringar. ”Vi planerar att starta försäljningen under våren och lansera bilen strax efter sommaren. Vi är mycket förväntansfulla på denna nya modell som breddar vår målgrupp och utgör en strategiskt viktig modell för vår fortsatta expansion och utveckling” säger Eva Grundel, Försäljningschef på ŠKODA Sverige.

Namnet kommer från det latinska ordet ”scala” som betyder ”trappa” eller ”stege” och är samtidigt nästa steg framåt i det kompakta segmentet för den tjeckiska biltillverkaren. SCALA har dessutom, som den första produktionsmodellen från ŠKODA i Europa, ŠKODA utskrivet i bokstäver i mitten på bakluckan istället för ŠKODA-logotypen.

Bernhard Maier, styrelseordförande för ŠKODA AUTO, förklarar: ”Med nya ŠKODA SCALA vill vi inleda ett nytt kapitel för ŠKODAs kompaktklass. Det är en helt ny utveckling som sätter nya standarder för teknik, säkerhet och design i klassen. Vi är övertygade om att SCALA kommer att positionera ŠKODA för en ny publik inom segmentet för kompakta mellanstora bilar.

Med SCALA presenterar ŠKODA för första gången sitt nya emotionella exteriöra och interiöra designspråk i serietillverkning. Designspråket har redan väckt stor uppmärksamhet vid Bilsalongen i Paris i form av VISION RS. Med sin nya modell tar ŠKODA också ett stort tekniskt kliv och erbjuder innovativa funktioner som än så länge bara finns tillgängliga för de högre klasserna. Kombinationen av rymlighet, komfort, teknik och pris gör den till en perfekt representant för märkets grundläggande värden, som sammanfattas så väl av termen ”Simply Clever”.

Stefan Nygren
Marknad- och produktchef

Mobil +46-70-568 65 50
Mail stefan.nygren@skoda.se

ŠKODA SCALA
Siluetten av ŠKODAs nya kompakt-modell som premiärvisas under 2018.
ŠKODA SCALA Siluetten av ŠKODAs nya kompakt-modell som premiärvisas under 2018.
ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell
ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell Namnet kommer från latinska ”scala” som betyder trappa eller stege, eftersom den nya modellen är nästa steg framåt för den tjeckiska biltillverkaren. Förutom den senaste tekniken från dyrare klasser.
ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell
ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell Förutom den senaste tekniken från dyrare klasser kommer ŠKODA SCALA också att vara ett bevis på ett vidareutvecklat designspråk från ŠKODA, som den första produktionsmodellen från ŠKODA i Europa med ”ŠKODA” utskrivet i bokstäver på bakluckan.
Eva Grundel, Försäljningschef ŠKODA Sverige
Foto: Vass Kommunikation
Eva Grundel, Försäljningschef ŠKODA Sverige Foto: Vass Kommunikation
Världspremiär för ŠKODA VISION RS i Paris
Världspremiär för ŠKODA VISION RS i Paris ŠKODA CEO, Bernhard Maier, presenterade konceptbilen ŠKODA VISION RS den 2 oktober 2018 på Paris Motor Show.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,2 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2017
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.