ŠKODA SCALA vinner eftertraktade Red Dot Award

Redan före lansering har ŠKODA SCALA erhållit sitt första hedersbetyg. En jury bestående av 40 internationella experter har belönat den nya kompaktmodellen med prestigefyllda Red Dot Award 2019 i kategorin produktdesign. Detta är den 13:e gången det tjeckiska bilmärket har fått denna eftertraktade utmärkelse. SCALA är den första produktionsmodellen inom ŠKODAs nya designspråk som kommer att definiera utseendet för framtida modeller.

Med sina former, tydliga linjer och utformade detaljer är SCALA den första produktionsmodellen från ŠKODA som visar upp bilmärkets nya utvändiga och invändiga designspråk. Dess proportioner, tydligt definierade ytor, linjer och avancerade aerodynamik gör att denna nya kompaktmodell ser modern och sportig ut. De distinkta funktionerna inkluderar den upprätt stående kylargrillen, en kraftfull taklinje och en sportig diffusor som rundar av den breda bakdelen. Dessutom är SCALA den första produktionsmodellen för den europeiska marknaden med ordet ŠKODA i separata bokstäver på bakluckan, vilket ersätter den traditionella logotypen.

Red Dot Award är bland de mest prestigefyllda utmärkelserna i världen. Juryn, som består av experter från hela världen, för samman fristående designer, akademiker och branschjournalister. Det här året bedömde de runt 5 500 inskickade produkter utifrån kriterier som innovationsgrad, designkvalitet, funktionalitet, livslängd och miljöpåverkan. 2019 är det 64:e året som Red Dot Award presenteras som ett globalt kännetecken på enastående produktdesign. Nya SCALA är den 13:e ŠKODA-bilen som erhåller Red Dot Award. Prisceremonin äger rum 1 november.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA presenterar designskisser av nya OCTAVIA17.10.2019 15:18:36 CESTPressmeddelande

ŠKODA släpper exklusiva designskisser som ger en första glimt av fjärde generationen OCTAVIA. Den framgångsrika modellen som ursprungligen lanserades för drygt 60 år sedan är en riktig volymmodell som hittills har sålt mer än 6,5 miljoner enheter. Tack vare ŠKODAs nya formspråk, har OCTAVIA fått en ännu uttrycksfullare utstrålning – det nya interiörkonceptet är en optimal mix av enastående funktionalitet, rymlighet, högklassiga material och smarta finesser in i minsta detalj. Nya ŠKODA OCTAVIA har världspremiär i Prag under vecka 46 och kommer lanseras på den svenska marknaden under våren 2020. För att läsa mer om nya OCTAVIA besök ŠKODA Storyboard.

ŠKODA SUPERB iV finns nu öppen för försäljning - samtidigt inleder företaget nytt samarbete19.9.2019 10:17:26 CESTPressmeddelande

I helgen hade SUPERB iV försäljningsstart och finns nu att beställa till ett från pris på 420 100 kr. Samtidigt startar produktionen av företagets första laddhybrid i Kvasiny. ŠKODA inleder även ett partnerskap med Bee Charging Solutions som innebär att alla som köper en laddbar bil får ett prisvärt erbjudande på en smart laddbox med installation.

Nya ŠKODA KAMIQ - nykomling i SUV-familjen27.8.2019 11:48:06 CESTPressmeddelande

ŠKODA adderar en tredje modell till sin framgångsrika SUV-portfölj för den europeiska marknaden. ŠKODA KAMIQ har de typiska fördelarna för segmentet som större markfrigång och högre säteshöjd, med smidigheten hos en kompaktbil. Med avancerade assistans- och infotainmentsystem, generöst utrymme och ett stort antal Simply Clever-funktioner uppfyller nya KAMIQ behoven för både familje- och livsstilsorienterade kunder i sann ŠKODA-design.