ŠKODA SCALA vinner eftertraktade Red Dot Award

Redan före lansering har ŠKODA SCALA erhållit sitt första hedersbetyg. En jury bestående av 40 internationella experter har belönat den nya kompaktmodellen med prestigefyllda Red Dot Award 2019 i kategorin produktdesign. Detta är den 13:e gången det tjeckiska bilmärket har fått denna eftertraktade utmärkelse. SCALA är den första produktionsmodellen inom ŠKODAs nya designspråk som kommer att definiera utseendet för framtida modeller.

Med sina former, tydliga linjer och utformade detaljer är SCALA den första produktionsmodellen från ŠKODA som visar upp bilmärkets nya utvändiga och invändiga designspråk. Dess proportioner, tydligt definierade ytor, linjer och avancerade aerodynamik gör att denna nya kompaktmodell ser modern och sportig ut. De distinkta funktionerna inkluderar den upprätt stående kylargrillen, en kraftfull taklinje och en sportig diffusor som rundar av den breda bakdelen. Dessutom är SCALA den första produktionsmodellen för den europeiska marknaden med ordet ŠKODA i separata bokstäver på bakluckan, vilket ersätter den traditionella logotypen.

Red Dot Award är bland de mest prestigefyllda utmärkelserna i världen. Juryn, som består av experter från hela världen, för samman fristående designer, akademiker och branschjournalister. Det här året bedömde de runt 5 500 inskickade produkter utifrån kriterier som innovationsgrad, designkvalitet, funktionalitet, livslängd och miljöpåverkan. 2019 är det 64:e året som Red Dot Award presenteras som ett globalt kännetecken på enastående produktdesign. Nya SCALA är den 13:e ŠKODA-bilen som erhåller Red Dot Award. Prisceremonin äger rum 1 november.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Världspremiär för ny crossover: ŠKODA utökar SUV-familjen24.1.2019 08:18:20 CETPressmeddelande

› En helt ny crossover-modell som kombinerar fördelarna med en SUV med smidigheten hos en kompaktbil › Förstklassiga assistanssystem tillsammans med en modern design och många Simply Clever-funktioner › Världspremiär för den nya ŠKODA-modellen i mars 2019 på den internationella bilsalongen i Genève ŠKODAs nya SUV heter KAMIQ. Ordet KAMIQ kommer från Inuit-folkets språk som lever i norra Kanada och Grönland. Det beskriver något som passar perfekt som en andra hud i varje situation. Med nya KAMIQ presenterar det tjeckiska märket en ny modell som kommer att utöka SUV-utbudet och komplettera KODIAQ och KAROQ. Nya ŠKODA KAMIQ erbjuder det bästa från två världar. Den kombinerar fördelarna med en SUV – hög sitthöjd, bättre överblick, bekväm instigning och urstigning, större markfrigång – med smidigheten och manövrerbarheten hos en kompaktbil. Det gör ŠKODAs stadsanpassade crossover-modell till den perfekta bilen både i och utanför staden. ŠKODA-modellen bygger på Volkswagen Groups modulära pl