ŠKODA Sverige växte starkt under 2017

2017 blev ännu ett historiskt bra år för ŠKODA – såväl i Sverige som globalt. Genom stark försäljning och rekordmånga leveranser växte ŠKODA mer än marknaden totalt och levererade sammanlagt 17 319 bilar i Sverige. ŠKODA OCTAVIA är Sveriges tionde mest sålda bil och modellen firade dessutom 20-årsjubileum under 2017 – med mer än 100 000 sålda bilar i Sverige sedan introduktionen 1997.

ŠKODAs modellutbud med CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ och KODIAQ.

En stark introduktion av nya ŠKODA KODIAQ, uppdaterade modellgenerationer av såväl OCTAVIA som RAPID och en synnerligen attraktiv Business Edition-modell av ŠKODA SUPERB gjorde 2017 till ett nytt rekordår för ŠKODA i Sverige – helt i linje med tillväxtstrategin. Totalt levererades 17 319 bilar till nya förare runt om i landet, vilket också gjorde att ŠKODA växte betydligt mer än marknaden (6,9 % jämfört med totalmarknadens 1,9 %) och ökade därmed sin marknadsandel.

Med 5 794 sålda exemplar är även ŠKODA OCTAVIA Sveriges tionde med sålda bilmodell – som ifjol dessutom firade 20-årsjubileum i Sverige med över 100 000 sålda exemplar sedan introduktionen 1997.

Under 2018 fortsätter ŠKODA Sveriges nationella tillväxtstrategi och målet är fortsatt att växa med 1 000 leveranser årligen fram till 2020. Med introduktionen av helt nya ŠKODA KAROQ och andra både viktiga och stora modellanseringar under året väntas ŠKODA leverera drygt 18 000 bilar under 2018, samtidigt som totaltmarknaden väntas minska något enligt Bil Sweden.

2017 blev också fjärde året i rad som ŠKODA globalt sålde och levererade över en miljon bilar, en milstolpe som nåddes redan i oktober månad. Tidigare under 2017 nåddes också milstolpen med 20 miljoner tillverkade bilar sedan bilproduktionen startade 1905 i Mladá Boleslav – där huvudkontoret ligger än i dag.
Fjolåret blev också mycket framgångsrikt för ŠKODA Motorsport där svenskduon Pontus Tidemand och Jonas Andersson körde hem världsmästartiteln i WRC2-kategorin med deras ŠKODA FABIA R5.

ŠKODAs modellutbud med CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ och KODIAQ.
ŠKODA OCTAVIA SCOUT
ŠKODA KAROQ

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.

ŠKODA SCALA vinner eftertraktade Red Dot Award1.4.2019 09:08:37 CESTPressmeddelande

Redan före lansering har ŠKODA SCALA erhållit sitt första hedersbetyg. En jury bestående av 40 internationella experter har belönat den nya kompaktmodellen med prestigefyllda Red Dot Award 2019 i kategorin produktdesign. Detta är den 13:e gången det tjeckiska bilmärket har fått denna eftertraktade utmärkelse. SCALA är den första produktionsmodellen inom ŠKODAs nya designspråk som kommer att definiera utseendet för framtida modeller.