ŠKODA Sverige växte starkt under 2017

2017 blev ännu ett historiskt bra år för ŠKODA – såväl i Sverige som globalt. Genom stark försäljning och rekordmånga leveranser växte ŠKODA mer än marknaden totalt och levererade sammanlagt 17 319 bilar i Sverige. ŠKODA OCTAVIA är Sveriges tionde mest sålda bil och modellen firade dessutom 20-årsjubileum under 2017 – med mer än 100 000 sålda bilar i Sverige sedan introduktionen 1997.

ŠKODAs modellutbud med CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ och KODIAQ.

En stark introduktion av nya ŠKODA KODIAQ, uppdaterade modellgenerationer av såväl OCTAVIA som RAPID och en synnerligen attraktiv Business Edition-modell av ŠKODA SUPERB gjorde 2017 till ett nytt rekordår för ŠKODA i Sverige – helt i linje med tillväxtstrategin. Totalt levererades 17 319 bilar till nya förare runt om i landet, vilket också gjorde att ŠKODA växte betydligt mer än marknaden (6,9 % jämfört med totalmarknadens 1,9 %) och ökade därmed sin marknadsandel.

Med 5 794 sålda exemplar är även ŠKODA OCTAVIA Sveriges tionde med sålda bilmodell – som ifjol dessutom firade 20-årsjubileum i Sverige med över 100 000 sålda exemplar sedan introduktionen 1997.

Under 2018 fortsätter ŠKODA Sveriges nationella tillväxtstrategi och målet är fortsatt att växa med 1 000 leveranser årligen fram till 2020. Med introduktionen av helt nya ŠKODA KAROQ och andra både viktiga och stora modellanseringar under året väntas ŠKODA leverera drygt 18 000 bilar under 2018, samtidigt som totaltmarknaden väntas minska något enligt Bil Sweden.

2017 blev också fjärde året i rad som ŠKODA globalt sålde och levererade över en miljon bilar, en milstolpe som nåddes redan i oktober månad. Tidigare under 2017 nåddes också milstolpen med 20 miljoner tillverkade bilar sedan bilproduktionen startade 1905 i Mladá Boleslav – där huvudkontoret ligger än i dag.
Fjolåret blev också mycket framgångsrikt för ŠKODA Motorsport där svenskduon Pontus Tidemand och Jonas Andersson körde hem världsmästartiteln i WRC2-kategorin med deras ŠKODA FABIA R5.

ŠKODAs modellutbud med CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ och KODIAQ.
ŠKODA OCTAVIA SCOUT
ŠKODA KAROQ

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.