Škoda Sverige

ŠKODA Sverige växte starkt under 2017

2017 blev ännu ett historiskt bra år för ŠKODA – såväl i Sverige som globalt. Genom stark försäljning och rekordmånga leveranser växte ŠKODA mer än marknaden totalt och levererade sammanlagt 17 319 bilar i Sverige. ŠKODA OCTAVIA är Sveriges tionde mest sålda bil och modellen firade dessutom 20-årsjubileum under 2017 – med mer än 100 000 sålda bilar i Sverige sedan introduktionen 1997.
ŠKODAs modellutbud med CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ och KODIAQ.

En stark introduktion av nya ŠKODA KODIAQ, uppdaterade modellgenerationer av såväl OCTAVIA som RAPID och en synnerligen attraktiv Business Edition-modell av ŠKODA SUPERB gjorde 2017 till ett nytt rekordår för ŠKODA i Sverige – helt i linje med tillväxtstrategin. Totalt levererades 17 319 bilar till nya förare runt om i landet, vilket också gjorde att ŠKODA växte betydligt mer än marknaden (6,9 % jämfört med totalmarknadens 1,9 %) och ökade därmed sin marknadsandel.

Med 5 794 sålda exemplar är även ŠKODA OCTAVIA Sveriges tionde med sålda bilmodell – som ifjol dessutom firade 20-årsjubileum i Sverige med över 100 000 sålda exemplar sedan introduktionen 1997.

Under 2018 fortsätter ŠKODA Sveriges nationella tillväxtstrategi och målet är fortsatt att växa med 1 000 leveranser årligen fram till 2020. Med introduktionen av helt nya ŠKODA KAROQ och andra både viktiga och stora modellanseringar under året väntas ŠKODA leverera drygt 18 000 bilar under 2018, samtidigt som totaltmarknaden väntas minska något enligt Bil Sweden.

2017 blev också fjärde året i rad som ŠKODA globalt sålde och levererade över en miljon bilar, en milstolpe som nåddes redan i oktober månad. Tidigare under 2017 nåddes också milstolpen med 20 miljoner tillverkade bilar sedan bilproduktionen startade 1905 i Mladá Boleslav – där huvudkontoret ligger än i dag.
Fjolåret blev också mycket framgångsrikt för ŠKODA Motorsport där svenskduon Pontus Tidemand och Jonas Andersson körde hem världsmästartiteln i WRC2-kategorin med deras ŠKODA FABIA R5.

ŠKODAs modellutbud med CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ och KODIAQ.
ŠKODA OCTAVIA SCOUT
ŠKODA KAROQ

Škoda Sverige

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.

Följ Škoda Sverige

Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige

Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).

Škodas helelektriska instegs-SUV är officiell – nya Škoda Epiq15.3.2024 10:45:00 CET | Pressmeddelande

Idag, 15 mars, på Škoda Autos årliga presskonferens avslöjades Škoda kommande tredje helt eldrivna bilmodell, en mindre SUV crossover i form av en verklighetstrogen designstudie. Den nya modellen som lanseras efter den kompakta helelektriska SUV:en Škoda Elroq får namnet Škoda Epiq och är en 4,1 meter lång SUV med upp till 400 kilometers elektrisk räckvidd och 490 liters bagageutrymme. Nya Škoda Epiq kommer att täckas av under 2025, med en prisindikation kring 25 000 Euro. Epiq är den första modellen som är fullt ut utvecklad i enlighet med Škodas nya designkoncept Modern Solid. Ett formspråk som kombinerar en robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design med hållbara material. Modellen kommer att kompletteras med en gedigen digital upplevelse med ny teknologi och nya funktioner.