ŠKODA visar eldriven framtid med VISION E

Världspremiär: ŠKODAs första elbilsstudie VISION E debuterar på bilsalongen i Shanghai En glimt av framtiden: VISION E visar vägen för ŠKODAs elektriska strategi Brett modellutbud: Fem elektrifierade bilmodeller i olika segment år 2025 Först ut: ŠKODA SUPERB med laddhybrid-teknik redan år 2019 Autonom körning: ŠKODA VISION E uppfyller nivå 3-kraven för självkörande bilar ŠKODA kommer till Shanghai Motor Show 2017 (19 – 28 april) med budskap om en elektrisk framtid. Konceptbilen VISION E har världspremiär och ger för första gången en inblick i ŠKODAs syn på framtidens individuella rörlighet. En femdörrars SUV med upp till 500 kilometers räckvidd på ren eldrift och som uppfyller den tredje nivån i kraven för självkörande bilar. ŠKODA arbetar nu intensivt med att elektrifiera modellprogrammet. 2020 debuterar första elbilen och redan 2025 kommer det att erbjudas fem eldrivna modeller i olika storleksklasser och segment.

Morgondagens transporter utvecklas och planeras redan hos ŠKODA – och den första helt eldrivna och självkörande konceptbilen i företagets historia visar upp den elektrifierade framtiden hos ŠKODA.

Konceptbilen ŠKODA VISION E  är 4 646 millimeter lång, 1 917 millimeter bred och 1 550 millimeter hög. Tack vare den långa hjulbasen om 2 850 millimeter, såväl som de korta överhängen, har utvecklarna skapat en extremt rymlig kupé – som alltid i en ŠKODA. I den framtidsinspirerade konceptbilen sitter både förarna och passagerarna högt som i en SUV, men med ett generöst kupéutrymme kombinerat med en dynamisk siluett och sluttande taklinje med coupé-stil.

Med effekt om 225 kW (300 hästkrafter) är prestandan både snabb, direkt och dynamisk. VISION E har en toppfart om 180 km/h och det kraftfulla litium-jonbatteriet med optimal energiregenerering ger upp till 500 kilometers räckvidd. Genom smart energihantering samarbetar de två elmotorerna för maximal effektivitet och ger avancerad fyrhjulsdrift. Fram- och bakhjulsdriften anpassas hela tiden efter underlaget och körsättet för att garantera maximal stabilitet, dynamik och säkerhet.

Självkörande teknik
Med VISION E ger ŠKODA också en inblick i tekniken för framtidens självkörande bilar. Redan 2030 beräknas omkring 15 procent av alla nya bilar vara helt självkörande. Konceptbilen VISION E uppfyller kraven för den tredje nivån i den självkörande tekniken, vilket innebär att den kan köra självständigt i kösituationer, aktivera en autopilot på motorvägar, hålla sig inom sin fil och väja för hinder, göra omkörningar, själv leta efter parkeringsplatser och dessutom både parkera och lämna parkeringsplatserna helt av sig själv. För att göra detta möjligt finns en mängd kameror och sensorer som hela tiden övervakar omgivande trafik och miljö.

ŠKODAs elektriska strategi
Elektrisk mobilitet spelar en avgörande roll i företagets globala tillväxtstrategi. ŠKODA utvecklar egna modeller och konceptbilar för ren eldrift med Volkswagen-gruppens MEB-plattform som bas. Först ut att elektrifieras är ŠKODA SUPERB som redan 2019 lanseras som laddhybrid. Företagets helt eldrivna modell debuterar strax därpå, år 2020.
Till år 2025 har modellutbudet av helt eldrivna bilar utökats till hela fem elbilar i olika storleksklasser och segment.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig SKODA Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har SKODA Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.