Skoföretaget Icebug stödjer en skostrejk för klimatet!

Det Göteborgsbaserade skoföretaget Icebug stödjer en skostrejk för klimatet – och önskar att skobranschen i allmänhet utsätts för en hårdare granskning.

Den globala skobranschen orsakar uppskattningsvis 1,4% av världens samlade koldioxidutsläpp*.

Det är nästan i nivå med flyget vars koldioxidutstläpp brukar uppskattas till 2-2,5% av totalen.
Och ändå flyger skobranschen under radarn.

Med risk för att bli kallade för svartfötter så ser vi på Icebug att det är hög tid att vår bransch granskas mer noggrannt, på samma sätt som redan sker med klädbranschen. Vår variant av skostrejk för klimatet innebär att inte ta på sig smutsiga skor.

Det finns många problem att belysa – kemikalieanvänding, arbetsförhållanden, överkonsumtion – men om vi håller oss till klimatfrågan så finns det tre frågor som alla varumärken borde kunna svara på:

Hur stora koldioxidutsläpp orsakar ni?
Vad har ni gjort för åtgärder för att minska ert negativa klimatavtryck och vad har ni för mål framåt?
Hur tar ni ansvar för de utsläpp som ni ändå orsakar?

För det går att göra på andra sätt. Icebug är världens första klimatpostiva outdoorskomärke enligt UNFCC, och så vitt vi vet det enda klimatpositiva skomärket överhuvudtaget.

För mer information eller intervjuer finns Icebugs grundare och VD David Ekelund tillgänglig.
de@icebug.se eller 0704-976910

*Källa: Rapport från Quantis International ”Measuring fashion: Insights from the Environmental Impact of the Global Apparel and Footwear Industry”

Icebug grundades i Göteborg 2001 och är i dag världens första klimatpositiva skoföretag.