Skogsindustrierna satsar på kompetensförsörjning genom nyinrättad roll

Kompetensförsörjning är en avgörande fråga för den svenska skogsnäringens internationella konkurrenskraft. Därför har Skogsindustrierna inrättat en ny tjänst inom området och rekryterar Carl Moser som ska arbeta med kompetensförsörjning inom högre utbildning för skogsindustrin.

Carl Moser

Den 12 augusti tillträdde Carl Moser den nya tjänsten på Skogsindustrierna som i grunden handlar om att få fler högskoleutbildade intresserade av att jobba inom skogsindustrin.

- Kompetensförsörjning är en prioriterad fråga bland våra medlemsföretag så satsningen på ökad synlighet bland studenter på högskolorna är viktig. Genom vårt arbete kan vi få fler studenter att förstå skogsnäringens möjligheter, säger Torgny Persson, forsknings- och innovationsdirektör på Skogsindustrierna.

- Jag är verkligen övertygad om att skogsindustrin och dess utveckling är ett måste för att vi ska kunna leva klimatneutralt och faktiskt ha något att lämna efter oss. Att få fler att känna samma sak och därför välja att börja jobba inom denna utvecklingsbransch är vad jag hoppas kunna åstadkomma, säger Carl Moser.

Carl Moser är utbildad civilingenjör vid KTH, där han även har doktorerat för Valmet inom framställning av nanocellulosa.

För mer information:

Torgny Persson, torgny.persson@skogsindustrierna.se, 0730-87 63 73

Carl Moser

Svensk skogsindustri känner av vikande global konjunktur31.10.2019 07:50:00 CETPressmeddelande

I Skogsindustriernas tredje marknadsrapport för året konstateras att den vikande konjunkturen i framförallt Europa är kännbar för svensk skogsindustri. Sågverken lyckas delvis kompensera detta genom ökade leveranser till nya marknader. Massabruken ökar sin export relativt kraftigt till Kina, men till lägre priser. Pappersleveranserna har hittills minskat med fyra procent jämfört med 2018.

Skogsnäringen spelar en avgörande roll i klimatarbetet - nya beräkningar visar betydligt högre bidrag än officiell statistik27.6.2019 11:30:58 CESTPressmeddelande

Den svenska skogsnäringen har en positiv effekt på det globala klimatet motsvarande 93 miljoner ton koldioxid per år, när både skogen och skogens produkter räknas med. Det innebär att skogsnäringens positiva klimateffekt är nästan lika stor som den totala svenska konsumtionens utsläpp av 100 miljoner ton koldioxid per år.