Skogspris delades ut för hyggesfritt skogsbruk och samisk kamp

Naturskyddsföreningens Skogspris går till Lennart Bosrup i Bosarp, Brita Stina Sjaggo i Jokkmokk och Leif Öster i Avesta. De får priset för att ha gjort viktiga insatser för biologisk mångfald i skogen och inspirerat andra att göra detsamma.

– Det känns väldigt roligt att få uppmärksamma Lennart, Brita Stina och Leif för deras fantastiska insatser för skogen. När skogspolitiken misslyckas behöver vi visa att det finns enskilda initiativ som gör skillnad för den biologiska mångfalden, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Naturskyddsföreningens Skogspris syftar till att lyfta fram de inspirerande markägare som gör viktiga insatser för ett hållbart skogsbruk, biologisk mångfald och skogens sociala värden. Tre pris delades ut på Naturskyddsföreningens digitala riksstämma i fredags.

Lennart Bosrup i Bosarp bedriver ett hyggesfritt skogsbruk med ek, lind och bok på sin fastighet i nordöstra Skåne. Han kombinerar rik biologisk mångfald med en lönsam produktion av virke till bland annat trägolv. Lennart anordnar skogsdagar där han visar upp sin fastighet och har även gjort skogen tillgänglig för rullstolsburna.

Brita Stina Sjaggo från Luokta-Mávas sameby i Norrbotten är en drivande kraft i den samiska kampen för bevarandet av gammelskogar, renbetesskogar och samisk kultur. Hon står upp för sitt folks rätt mot skövlingen av de sista naturskogarna som är ovärderliga för renbetet.

Leif Öster i Avesta mottog priset för 2020, som inte delades ut förra året då pandemin gjorde att riksstämman fick skjutas upp. Han kombinerar turismföretagande med hyggesfritt skogsbruk på Dalagård i Avesta, som han driver tillsammans med hustrun Cecilia. Leif arbetade i 25 år inom skogsindustrin innan han gick över till att bli en mycket aktiv förespråkare och debattör för ett hållbart skogsbruk som förenar lönsamhet med stor hänsyn till biologisk mångfald.

Pristagarna får vackra skulpturer i trä skapade av konstnären Kenneth Derlow. Detta år föreställandes en älgko fångad mitt i steget och skogsfåglarna lavskrika och nattskärra.

FAKTA OM SKOGSPRISET
Naturskyddsföreningens Skogspris ska belöna och uppmuntra de markägare och andra förebilder – från norr till söder – som verkar för ett hållbart skogsbruk och inspirerar andra att göra detsamma. Priset har delats ut sedan 2016.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.