Skogssällskapet delar ut 21 miljoner till mer kunskap om skogen

I årets utlysning fortsätter Skogssällskapet att öka sina anslag till forskning och kunskapsutveckling om skog och naturvård. Sammanlagt 21 miljoner kronor delas ut från Skogssällskapet och närstående stiftelser.

– Skogssällskapet arbetar för en hållbar utveckling av skog och mark. Genom forskningsfinansieringen bidrar vi konkret till ny kunskap som tar samhället i den riktningen. De senaste åren har vi successivt kunnat höja vårt anslag, vilket känns jättebra, säger Lotta Möller, forsknings- och anslagschef.

En ny kategori i utlysningen är projekt inom naturvägledning, friluftsliv och integration.

– Skogen har så många värden, och vi vill bidra till att fler människor får möjlighet att komma ut i skogen och uppleva dessa värden. Människor som nyligen har kommit till Sverige saknar ofta en relation till svensk skog och natur, och där vill vi göra skogen mer tillgänglig och visa på möjligheterna – både med skogen som arbetsplats och de sociala värden som finns, säger Lotta Möller.

Skogssällskapet delar också ut två postdoktorala bidrag inom kategorierna ”Hållbart, klimatanpassat skogsbruk” samt ”Skogens samhällsnyttor och sociala värden”.

Av de 21 miljoner kronorna i årets utlysning kommer 19 miljoner kronor från Stiftelsen Skogssällskapet. Stiftelsen Hildur och Sven Wingquists stiftelse för skogsvetenskaplig forskning anslår 1,75 miljoner kronor och Stiftelsen Stina Werners fond anslår 500 000 kronor.

Sista ansökningsdag är 12 oktober 2017.

Läs hela utlysningen på Skogssällskapets webbplats

Skogssällskapet är en fristående aktör i skogsnäringen. I mer än hundra år har vi arbetat för en hållbar utveckling i skogen. Våra skogsförvaltare sköter skog åt privata och offentliga skogsägare i Sverige, Finland, Lettland och Litauen. I Sverige har vi kontor över hela landet – från Vilhelmina i norr till Hässleholm i söder. Vi sköter skogen utifrån varje ägares egna mål och har inga ägarintressen i industrier. Skogssällskapet äger också egen skog. Vinsterna från förvaltningen av egen och kunders skog återinvesterar vi i kunskapsutveckling. Varje år delar vi ut mellan 15 och 20 miljoner kronor, vilket gör oss till en av Sveriges största privata finansiärer av forskning om skog och naturvård.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24:14Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.