Skogssällskapets nya chefer

I Skogssällskapets nya organisation blir dagens fyra regioner sex till antalet. Nu presenteras Skogssällskapets nya regionchefer som ska leda skogsförvaltarna i respektive del av landet.

Calle Nordqvist, VD för Skogssällskapet.

– Det känns spännande att vi nu är klara med rekryteringen, och har landat i sex ledare som jag är övertygad om kommer att bidra till Skogssällskapets utveckling på ett mycket positivt sätt, säger Calle Nordqvist.

De nya regioncheferna är:

• Södra Götaland: Carl-Johan Bengtsson. Har de senaste åren jobbat som kundansvarig och skogsexpert på Landshypotek Bank. Tidigare fastighetsmäklare hos LRF konsult i Kristianstad samt virkesinköpare.
  • Västra Götaland: Olof Stenström. Har bland annat bakgrund som virkesinköpare i Östergötland och som kundansvarig säljare på Svenska Skogsplantor.
  • Östra Götaland: Johan Asp. Tidigare affärschef för Skogssällskapet i östra Sverige, dessförinnan skogsförvaltare.
  • Västra Svealand: Harald Nylinder. Bakgrund inom sågverks- och träindustrin, i huvudsak inom Setra.
  • Östra Svealand: Henrik Möllerberg. Tidigare produktionschef för Skogssällskapet i östra och norra Sverige.
  • Norrland: Birgitta Löthman. Tidigare fastighetskonsult för Skogssällskapet i norra Sverige.

Skogssällskapet får också en ny virkes- och produktionschef. Det blir Pontus Larsson som har arbetat för Derome-koncernen, med ansvar för försäljning och inköp av trävaror.

Calle Nordqvist, VD för Skogssällskapet.

Skogssällskapet är en fristående aktör i skogsnäringen. I mer än hundra år har vi arbetat för en hållbar utveckling i skogen. Våra skogsförvaltare sköter skog åt privata och offentliga skogsägare i Sverige, Finland, Lettland och Litauen. I Sverige har vi kontor över hela landet – från Vilhelmina i norr till Hässleholm i söder. Vi sköter skogen utifrån varje ägares egna mål och har inga ägarintressen i industrier. Skogssällskapet äger också egen skog. Vinsterna från förvaltningen av egen och kunders skog återinvesterar vi i kunskapsutveckling. Varje år delar vi ut mellan 15 och 20 miljoner kronor, vilket gör oss till en av Sveriges största privata finansiärer av forskning om skog och naturvård.