Skogssällskapets Skogsindex: Fortsatt prisökning på skogsfastigheter

Genom att dividera marknadspris för en skogsfastighet med avkastningsvärdet för virket får man en kvot som kan användas i jämförelse med andra fastigheter. Illustration: Anna Beije

Virkespriserna ligger över lag ganska stilla i hela landet visar Skogsindex för mars 2017. Däremot ökar fastighetspriserna för skogsmark och ständigt noteras nya rekord på många ställen. Det kan komma en reaktion i framtiden om räntorna går upp och utbudet på marknaden ökar, men just nu är efterfrågan på skogsfastigheter större än utbudet, menar Skogssällskapets fastighetsexpert Ulrik Abelson.

– Vi tittar på hur det såg ut per första mars och när det gäller virkespriser är det generellt en oförändrad nivå gentemot i höstas. Samtidigt har fastighetspriserna på skog ökat, detta leder till ett högre skogsindex för samtliga våra fem typfastigheter spridda över landet, säger Ulrik Abelson.

När det gäller prisutvecklingen på skogsmark är den starkast i södra Sverige – i Götaland och södra delarna av Svealand upp till Mälardalen. Även i Norrland och då främst kustområdet sker det en viss prisuppgång. För fastigheter i inlandet syns ännu ingen allmän prisuppgång, men en del tecken tyder på att det kan bli en prisökning där i närtid.

– Vi upplever nya toppnoteringar på många ställen när det gäller skogsmarkspriset.

Tydligast är det i Götaland där attraktiva skogsobjekt gärna sticker i väg i pris.

– Utbudet på skogsfastigheter har varit begränsat, räntan är alltjämt låg och avkastningen på banken är inte så stor. Då anses skogen vara ett bra investeringsalternativ.

Läs hela artikeln på Skogssällskapets webbplats

Skogssällskapets index bygger på aktuell prisrapportering från hela landet. Genom att dividera marknadspris för en skogsfastighet med avkastningsvärdet för virket får man en kvot som kan användas i jämförelse med andra fastigheter. Låg kvot innebär att du får mycket skog för pengarna, hög kvot betyder att du betalar för annat än virke (närhet till storstad, bra jakt, exploateringsmöjligheter etcetera).

Skogsindex

Forskningsmiljoner till projekt om blandskog, snytbaggar och folkhälsa i skogen6.3.2018 11:12Pressmeddelande

I september lyste Stiftelsen Skogssällskapet ut 19 miljoner kronor till forskning och utveckling om skog och naturvård. Nu är det klart vilka projekt som beviljas medel. Livscykelanalyser, skogens stressreducerande förmåga, etablering av blandskog, mekaniskt snytbaggeskydd, jämställdhet i skogssektorn och naturvägledning för personer med funktionsnedsättning är några av ämnena.