Skogssällskapets Skogsindex: Fortsatt prisökning på skogsfastigheter

Genom att dividera marknadspris för en skogsfastighet med avkastningsvärdet för virket får man en kvot som kan användas i jämförelse med andra fastigheter. Illustration: Anna Beije

Virkespriserna ligger över lag ganska stilla i hela landet visar Skogsindex för mars 2017. Däremot ökar fastighetspriserna för skogsmark och ständigt noteras nya rekord på många ställen. Det kan komma en reaktion i framtiden om räntorna går upp och utbudet på marknaden ökar, men just nu är efterfrågan på skogsfastigheter större än utbudet, menar Skogssällskapets fastighetsexpert Ulrik Abelson.

– Vi tittar på hur det såg ut per första mars och när det gäller virkespriser är det generellt en oförändrad nivå gentemot i höstas. Samtidigt har fastighetspriserna på skog ökat, detta leder till ett högre skogsindex för samtliga våra fem typfastigheter spridda över landet, säger Ulrik Abelson.

När det gäller prisutvecklingen på skogsmark är den starkast i södra Sverige – i Götaland och södra delarna av Svealand upp till Mälardalen. Även i Norrland och då främst kustområdet sker det en viss prisuppgång. För fastigheter i inlandet syns ännu ingen allmän prisuppgång, men en del tecken tyder på att det kan bli en prisökning där i närtid.

– Vi upplever nya toppnoteringar på många ställen när det gäller skogsmarkspriset.

Tydligast är det i Götaland där attraktiva skogsobjekt gärna sticker i väg i pris.

– Utbudet på skogsfastigheter har varit begränsat, räntan är alltjämt låg och avkastningen på banken är inte så stor. Då anses skogen vara ett bra investeringsalternativ.

Läs hela artikeln på Skogssällskapets webbplats

Skogssällskapets index bygger på aktuell prisrapportering från hela landet. Genom att dividera marknadspris för en skogsfastighet med avkastningsvärdet för virket får man en kvot som kan användas i jämförelse med andra fastigheter. Låg kvot innebär att du får mycket skog för pengarna, hög kvot betyder att du betalar för annat än virke (närhet till storstad, bra jakt, exploateringsmöjligheter etcetera).

Skogsindex

Nytt nummer av tidningen Skogsvärden: Är du rädd för skogen?14.12.2017 15:44Pressmeddelande

I en värld där allt fler människor lever allt längre bort från skog och natur skapas ett avståndstagande. Samtidigt är skogen en viktig plats för vårt välbefinnande, för näringslivet, samhällsekonomin och för framtidens omställning mot ett hållbart samhälle. I nya numret av Skogssällskapets tidning Skogsvärden beger vi oss därför in i de djupaste av skogar, försöker förstå våra rädslor och funderar på hur skogen kan bli en plats där ännu fler känner sig hemmastadda och trygga. Ur innehållet: Skogen som skräms. Skaparen till serien Jordskott ville berätta en saga där skogen är något magiskt och hotande. Beteendvetaren om rädsla. Varför blir vi skrämda och hur kan man övervinna sina rädslor? Skogens proffs. Hur kan skogen upplevas som ett andra hem? Vi har pratat med tre experter: nattorienteraren, jägaren och skogsarbetaren. Må bra i skogen. Skogsvistelse på recept? Forskaren Ann Dolling om skogens läkande kraft. Skogsmedicin vinner mark i Japan. Med skogen som arena för friskvård. Harm

Ljusare skog ger tryggare boende i Sundsvalls kommun14.12.2017 14:03Pressmeddelande