Skola24 släpper Skola om skolan

I Sverige finns drygt 1,1 miljoner familjer med barn under 18 år. Barnen går varje dag iväg till förskola, grundskola, fritids eller gymnasiet och möter olika utmaningar. Men hur skolan egentligen fungerar och varför vissa saker är som de är – det är frågor som föräldrar ofta ställer sig utan att hitta svaren. Därför har nu IT-företaget Skola24 tagit fram en webbplats som ska hjälpa alla de som söker svar på skolfrågor. Webbplatsen som lanseras i början av november heter ”Skola om skolan”.

En bra och trygg skolgång är en av byggstenarna till ett stabilt och lyckligt vuxenliv.
- Vi vill vara med och stötta föräldrar och barn på resan genom alla skolår. Varje dag får vi frågor som inte bara handlar om våra system, utan om skolan i största allmänhet. Vi märker att föräldrar har ett behov i att hitta svar på frågor som; Var har en rektor för ansvar? Hur arbetar en skola med läroplanen? Här finns nu en plats dit föräldrar kan gå för att få veta mer, säger Magnus Elmshorn, Marknads– och kommunikationschef på Skola24.

Webbesök
Skola24s besöks varje dag av tusentals besökare och flera av dessa är föräldrar eller elever som söker information. De nya webbsidorna som kommer ligga under ”Skola om skolan” kommer ha tillgänglig information som både är bred och smal.
- Det här blir en plats dit lärare eller skoladministrationen kan peka vidare personer med frågor. Förhoppningsvis blir det en plats dit man söker sig för att hitta svaren eller dit man blir hänvisad istället för att uppleva frustration att inte riktigt veta, menar Magnus Elmshorn.

Rikt innehåll
Innehållet har tagits fram utifrån den djupa erfarenhet som medarbetarna på Skola24 har kring vad föräldrar ofta undrar kring skolan. Det är ofta dessa frågor som skapar mycket extraarbete ute på skolorna och som gör att föräldrarna ibland inte upplever att allt fungerar klockrent.
Skolan är ju i ständig utveckling och det har hänt otroligt mycket sen vi var små och gick i skolan. Nya roller bland lärarna, nya förväntningar på föräldrarna och en otrolig mängd nya verktyg som föräldrar och skola ska kommunicera genom.
- Här känner vi att vi kan underlätta och vara en hjälp. Förhoppningsvis kommer ”Skola om skolan” vara något mycket uppskattat och mögligöra en fantastisk och trygg skolgång för landets alla barn, avslutar Magnus Elmshorn.

Skola24 har sedan starten haft skolan och framförallt eleven i fokus. Elever ska gå i en skola där allt är möjligt. Varje dag strävar vi efter att vara innovativa och utveckla moderna IT-lösningar som gör skillnad och förenklar närvaro. Vi är experter på skolans arbete med schemaläggning, resursoptimering, tjänstefördelning och närvarohantering. Närvaro börjar med ett flexibelt schema.

Ny affärsutvecklingschef på Skola2411.9.2020 13:53:46 CESTPressmeddelande

Andreas Åstrand är ny Affärsutvecklingschef på Skola24 och efterträder tidigare Affärschef, Claudia Lindström, som nu går vidare till nya utmaningar. Andreas klev in i rollen efter sommaren och har nu börjat komma igång med arbetet. - Mina första veckor på Skola24 har varit helt fantastiska. Jag ser en mycket bra produkt, otroligt kompetenta kollegor och en stor vilja att bidra till svensk skolutveckling, säger Andreas Åstrand, Affärsutvecklingschef Skola24.

​Toppbetyg för Skola24 när kunderna svarar16.4.2020 11:10:00 CESTPressmeddelande

Nyligen presenterades resultatet från den senaste kundundersökningen för Skola24. I undersökningen sticker Skola24 positivt ut i Edtechbranschen när det kommer till viktiga kategorier som kundnöjdhet, rekommendation, köpvilja och kännedom. - Det här är fantastiska resultat att se och visar att våra kunder tycker väldigt gott om oss. Det är någonting vi är mycket stolta över och värdesätter otroligt högt. Men vi är inte nöjda utan strävar efter att erbjuda ännu mer värde för kunderna, säger Magnus Elmshorn, Marknads- och kommunikationschef på Skola24. Företaget Skola24 har gjort en rikstäckande kundundersökning med hjälp av företaget Origo Group. Mätningen ligger till grund för det kontinuerliga förbättringsarbete och den verksamhetsplanering som görs årligen. Resultaten som presenterades visar på ett lyckosamt arbete där Skola24 utmärker sig som en mycket omtyckt och förtroendeingivande aktör på en stor Edtechmarknad. - Det är glädjande för alla oss inblandade att se hur det hårda arbe

​Fjärrundervisning bidrar till god närvaro3.4.2020 13:45:00 CESTPressmeddelande

På Västerhöjdsgymnasiet i Skövde kommun läser eleverna enligt vanligt schema men via fjärrundervisning hemifrån. Alla lektioner hålls på de tider de som de gjorde innan rådet om fjärrundervisning trädde i kraft. Praktiskt går det till så att eleverna checkar in och ut i deras lärplattform och ska under hela lektionen vara kontaktbara. Vissa lektioner hålls via videomöte och vissa via en plattform med den lektionsinformation som eleven behöver. Ökad närvaro hos elever med hög frånvaro Den anmälda frånvaron har minskat otroligt mycket sedan fjärrundervisningen startades. Elever som mycket sällan varit på lektioner innevarande läsår sitter nu uppkopplade kl.08.00 för undervisning. - Vi har en stor skola med över 1500 elever, för vissa elever kanske denna typ av undervisning passar bättre. Vi är nöjda och hoppas att den goda närvaron håller i sig, berättar Annika Lindgren som är schemaläggare på Västerhöjdsgymnasiet. Annika berättar också att fjärrundervisningen märks av för lärarna. Det ä