Skolan föll bort i regeringens vårbudget

Lärarnas Riksförbund och ordförande Åsa Fahlén, ställer sig mycket frågande till varför inte skolan nämns när finansminister Mikael Damberg idag presenterade regeringens vårbudget.

- Magdalena Andersson lovade som nyvald partiledare att ”vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen”. Skolans uppdrag om att ge varenda elev i Sverige förutsättningar för att klara skolan, oavsett bakgrund eller var man bor, är grunden för att motverka segregation och utanförskap. Har regeringen helt glömt bort skolan i vårbudgeten? frågar Åsa Fahlén ordförande Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.