Skolan som lyckats med det ovanliga

Emma Rosengren, Rektor Foucaultgymnasiet

Så får Foucaultgymnasiet ut unga i arbetslivet efter särskolan.

Tätt samarbete med Arbetsförmedlingen och ämnesintegrering är två viktiga byggstenar i skolans strategi. Möt Emma Rosengren rektor på skolan där alla elever där alla elever kommer ut i arbetslivet efter examen.

Att få ut unga i arbetslivet efter gymnasiesärskolan är en utmaning många gymnasiesärskolor möter. Emma Rosengren har arbetat som rektor på Foucaultgymnasiet i två och ett halvt år. Hon blev uppmärksammad av Myndigheten för Delaktighet (MFD) på grund av hennes och Foucaultgymnasiet arbete med att få ut sina elever i sysselsättning efter gymnasiesärskolan.

- Under elevens tid i gymnasiesärskolan ska det inte bara vara fokus på tiden i gymnasiesärskolan utan även på livet efter.

Emma Rosengren, Rektor Foucaultgymnasiet

Vi på gymnasiesärskola.se har intervjuat Emma för att få en större inblick i vad som gör att de har lyckats så bra med introducera sina elever ut i arbetslivet. Läs intervjun med Emma på gymnasiesärskola.se

KOMMUNIKATIONSCHEF
Madeleine Hansen
madeleine.hansen@gymnasium.se

Emma Rosengren, Rektor Foucaultgymnasiet

Bara 60 procent känner att de gjort rätt gymnasieval6.12.2022 08:48:33 CET | Pressmeddelande

Nu har gymnasium.se släppt rapporten Gymnasievalsrapporten 2022 där över 3 000 blivande och nuvarande gymnasieelever deltagit. Rapporten avslöjar bland annat att endast 60 procent av de nuvarande eleverna är nöjda med sitt val, att blivande elever inte bryr sig nämnvärt om lärarbehörighetsgraden och att mer än 40 procent av respondenterna är osäkra på om yrkesprogrammen ger högskolebehörighet.

Sveriges största digitala gymnasiemässa öppnar 22 november15.11.2022 10:56:24 CET | Pressmeddelande

Gymnasiemässan i Stockholm, Sveriges största gymnasiemässa, är fortsatt digital vilket betyder att även årets 26 000 niondeklassare får möjligheten att digitalt träffa representanter från gymnasieskolorna, prata med studie- och yrkesvägledare, titta på webbinarier och ta del av utbudet från Stockholms olika gymnasieskolor inför det stundande gymnasievalet. I år medverkar 150 skolor på gymnasiemassan.nu den 22 - 23 november.