”Skolförsäljningarna är kortsiktiga och ohållbara”

På kvällens kommunfullmäktige väntas den blågröna majoriteten sälja ytterligare sju skolor och förskolor. Vänsterpartiet är starkt kritiska och kommer rösta nej till försäljningarna.

Clara Lindblom (V) röstar nej till försäljningen av 7 skolor och förskolor i kvällens kommunfullmäktige.

Sedan de blågröna partierna tog över makten i Stockholms stad har snart 25 förskolor och 10 skolor sålts ut till privata företag. På kvällens möte med kommunfullmäktige väntas sju försäljningar klubbas. Vänsterpartiet kommer rösta nej och menar att SISAB, det kommunala bolaget för skolfastigheter, bör fortsätta äga dessa förskolor och skolor så att kommunen kan garantera skolplats åt alla barn.

- Vi ser återkommande nyheter om friskolor som stängs på grund av olika skandaler, nu senast en skola med 700 elever i Vällingby, och det är kommunen som ska stå redo att kunna ta emot barnen. Men hur ska man kunna garantera alla barn skolplats när staden säljer ut sina skollokaler på löpande band? De här utförsäljningarna är otroligt kortsiktiga och på sikt helt ohållbara, även ekonomiskt säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Aktuella för försäljning ikväll:

Västerholmsskolan
Hässelby gymnasium
Torpstugan förskola
Österholmsskolan
Västbergaskolan
Riksbyskolan
Årstagården

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.

Vänsterpartiet polisanmäler avslöjat ombildningsfusk6.4.2022 09:37:48 CEST | Pressmeddelande

Efter Hem och Hyras avslöjande om ett bulvanliknande upplägg kring en ombildning i Rågsved reagerar Vänsterpartiet i Stockholm stad starkt. Det hela handlar om ombildningsföretaget Restate som uppges ha fuskat till sig en ombildning av ett hyreshus med 57 lägenheter i Rågsved. Oppositionsborgarrådet Clara Lindblom polisanmäler nu ombildningskonsulten för bedrägeri och kräver att Stockholms stad granskar de ombildningar där konsulten varit involverad.