”Skolförsäljningarna är kortsiktiga och ohållbara”

På kvällens kommunfullmäktige väntas den blågröna majoriteten sälja ytterligare sju skolor och förskolor. Vänsterpartiet är starkt kritiska och kommer rösta nej till försäljningarna.
Clara Lindblom (V) röstar nej till försäljningen av 7 skolor och förskolor i kvällens kommunfullmäktige.

Sedan de blågröna partierna tog över makten i Stockholms stad har snart 25 förskolor och 10 skolor sålts ut till privata företag. På kvällens möte med kommunfullmäktige väntas sju försäljningar klubbas. Vänsterpartiet kommer rösta nej och menar att SISAB, det kommunala bolaget för skolfastigheter, bör fortsätta äga dessa förskolor och skolor så att kommunen kan garantera skolplats åt alla barn.

- Vi ser återkommande nyheter om friskolor som stängs på grund av olika skandaler, nu senast en skola med 700 elever i Vällingby, och det är kommunen som ska stå redo att kunna ta emot barnen. Men hur ska man kunna garantera alla barn skolplats när staden säljer ut sina skollokaler på löpande band? De här utförsäljningarna är otroligt kortsiktiga och på sikt helt ohållbara, även ekonomiskt säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Aktuella för försäljning ikväll:

Västerholmsskolan
Hässelby gymnasium
Torpstugan förskola
Österholmsskolan
Västbergaskolan
Riksbyskolan
Årstagården

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.