Bergstrands Utbildningar

Skolkoncern byter namn

Verksamheten expanderar och breddas under nya namnet Bergstrands Utbildningar.

Annelee Bergstrand Grundare och VD

Utbildningsverksamheten startade 2006 under namnet Yrkesplugget, med sex pedagoger i en lokal där Friends Arena står idag. Nu 15 år senare jobbar över hundra pedagoger på gymnasie- och vuxenutbildningen och cirka ettusen trehundra elever är inskrivna på våra fyra skolor i Stockholm och Uppsala. Verksamhet har breddats från att ”bara” innehålla yrkesutbildningar till att även innefatta SFI och kombo-utbildningar.

Alla borde ha rätt att få ett jobb. Alla borde få rätt grund, rätt förutsättningar att få ett jobb. Ett jobb man kan. Ett jobb man är bra på. Ett jobb man trivs med. Det är lätt att tro att exempelvis mekaniker, yrkesförare, byggarbetare och fritidspedagoger är lätta utbildningar som inte kräver så mycket. Men det är fel. Det är fantastiska utbildningar som visst är krävande. Yrken som är viktiga. Som behöver rätt personer”, Säger Annelee Bergstrand, grundare och VD för Bergstrands utbildningar.

Bergstrands utbildning kommer fortsatt skräddarsy utbildningar för dem som är på väg till viktiga jobb. Vi gör det varje dag, hela tiden. Tillsammans med våra elever gör vi det som krävs oavsett om de står inför sin gymnasie- eller vuxenutbildning.

Bergstrands utbildningar breddar och fördjupar nu sitt utbud av kurser och utbildningar. Tanken är att än fler viktiga kurser för viktiga yrken ska finnas tillgängliga i Bergstrands utbud.  Såväl yrkesutbildningar som högskoleförberedande kurser erbjuds framöver”,  säger Lisbeth Andersson, verksamhetsansvarig Bergstrands Utbildningar,

Bergstrands Utbildningar utmanar ständigt den traditionella synen på pedagogik, metoder, eleven och läraren. För vi är alla individer med olika behov och förutsättningar. Vi sätter alltid dig i centrum, tillsammans med oss påverka din egen utveckling, på väg mot ett viktigt jobb.

Vi byter nu namn för att kunna expandera och kunna inkludera många fler i våra olika utbildningar på väg mot ett viktigt jobb”, avslutar Annelee Bergstrand

För mer information kontakta:

Annelee Bergstrand

Bergstrands Utbildningar
Hammarby Kajgata 12

08 607 10 50https://bergstrandsutbildningar.se/

Ja, vi vill vara ledande. Andra ska också tycka att vi är det.
Inte störst, men ledande. Eftersom vi gör saker och ting lite annorlunda. På vårt vis.

Det är egentligen inget nytt för oss. Annelee startade Yrkesplugget 2006 med en liknade ambition.”Det behövs något bättre, något som på riktigt utgår från elevers och lärares olika förutsättningar, som verkligen ger resultat”, ungefär så uttryckte hon det.

Och under årens lopp har vi tillsammans utvecklat Case-metoden, multiverktyg i undervisningen,

Kunskapsverkstan för de som hamnar lite efter, individuell kartläggning och uppföljning... vi blandar gymnasie- och vuxenelever. Bara några exempel.

Att utmana den traditionella synen på vår slags verksamhet innebär alltså inga revolutioner, utan att vi ständigt skruvar på det vi gör.

Vi driver framåt och är öppna för nytt. Det är så vi har utvecklats och det så vi ska fortsätta utvecklas. Vi vill fortsätta att vara pedagogiskt innovativa och ständigt utmana.

Vi vill bredda oss och driva fler slags utbildningar, både förberedande och direkt yrkesorienterade. Och vi vill göra det i hela Sverige.

Alltid för människor på väg mot viktiga jobb, alltid med vår metodik och med individen i centrum.

Följ Bergstrands Utbildningar

Senaste pressmeddelandena från Bergstrands Utbildningar

Yrkesskola startar arbetsförmedling26.5.2020 15:52:05 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedling är kanske ett för stort ord. Men i dessa Covid tider vill Yrkesplugget på något sätt stötta de företag där man utvecklat ett samarbetade gällande praktikplatser. Detta resulterade i webbplatsen "Träffpunkt Jobb". En plats där samarbetsföretag erhåller kostnadsfri annonsering i jakten på arbetskraft. Samtidigt blev det en plats där elever på skolan kunde lägga upp egna annonser, i sin jakt på ett arbete.